ALGI VE ZARARLARI
Algının en büyük etkisi sosyal medya ve görsel medya üzerinden verilen mesajlar ile olur. Bir markayı, bir kişiyi, bir devleti mağdurda göstere bilir, kahramanda göstere bilir. Görsel medya insanlar üzerinde beyin ponksiyonların uyuşturarak, anlama ve sorgulama yetisini azaltır ve güven ve inanırlık etkisi yaptığı için insan algısını verilmek istenen mesaj üzerinde olumlu yada olumsuz yönde etkiler.
Bir tek kurşun atmadan bir toplumun değerlerini algı ile değiştirebilir ve hatta yıka bilirsiniz. Günümüzde İslam’a fobide bu algı yöntemi ile sürekli pompalanıyor. Bu algı operasyonları ile Müslümanlar terörist, cahil ve kadınlara değer vermiyormuş gibi lanse ediliyor. Hâlbuki gerçekte olan bu değildir. İslam Dini insan öldürmeyi yasaklamamış, İlk emri “Oku” olan ve kadının ayakları altına cenneti veren büyük ve kutsal bir dindir. Hatırlarsanız ABD hükümeti 11 Eylül 2001 saldırılarında iki uçağı Dünya Ticaret Merkezine çarparak gökdelenlerin yıkılma anını canlı dünyaya servis ettiler ve sonrasında Müslümanları terörist olarak gösterdiler. İşin aslı onlarca yıl sonra ortaya çıktı. Dünya iş merkezinin uçak çarpması ile yıkılmadığı bomba düzenekleri ile yıkıldığı ortaya çıktı. Buradaki amaç algı yaratarak Müslümanlara saldırmaktı ve başardılar. Buna benzer bir konuda Irak’ta nükleer silah var iddiası ile Irak’ı işgal ettiler, dünya bunu televizyonlarında canlı izledi ve ABD’ye alkış tuttu, savaşın sonunda Irak parçalandı ve binlerce insan öldü, sakat kaldı ve işkence gördü sonuç olarak Nükleer silah bulunamadı denildi. Dünya buna da sessiz kaldı çünkü savaş bütün acımasızlığıyla devam ederken mağdur taraf ABD olarak gösterilmişti, durum tam tersiydi sebebi algıyı yönetmeleriydi.
İsrail ve Filistin savaşının durması için İsrail ürünleri boykot ediliyor ve bu süreçte öldürülen çocuklar, yıkılan hastanelerin görselleri kullanılıyor. Hiç düşündünüz mü bu boykot edilen markaların satılmaması durumun da halk hangi markayı tercih edecek? Evet, bu boykotları gizli algı yönetimiyle büyüme yolunda olan başka muadil markalar destekliyor ve finanse ediyor ki bu yolla kendi ürünlerinin satışı yüzlerce kat daha fazla artacaktır. Savaşlar insanlık suçudur eğer bir marka teröre finans sağlıyorsa bunun boykotu vatandaş tarafından değil de Hükümet yetkililerince olmalıdır yani o ürünün ve markanın satışı tamamen yasaklanarak boykot edilmelidir diye düşünüyorum. Kolilerce kola alıp yerlere bu kolaları dökmekle boykot edilmez, buda o kola firmasının algı tekniğidir. Parası ödenmiş kolanın dökülmesi satışı azaltmaz aksine arttırır buda o markaya kâr ettirir, bu durum farklı bir algı tekniğidir.
Sosyal medyalarda filtreli fotoğraflarla, zengin ve lüks içinde yaşayan insanların videosu ve fotoğrafları boy boydolaşıyor. Kızlarımız manken gibi sürekli kıyafet kombinelerive makyaj videoları paylaşıyor, lüks mekânlar ve lüks arabalarla verilen pozlar, tatil pozları gibi sayısız kendini olduğundan başka gösterme yöntemleri. Filtreli fotoğraflar kızları ve erkekleri çok güzel ve çok genç gösteriyor. Buradaki amaç algıyı yönetmektir, gerçekte o fotoğraf sahipleri görüldüğü gibi değiller. Evinde yiyecek bulamayan ekonomik darboğazda olanlar nedendir bilinmez kendini zengin gösterme, yüzüne bakılmayacak kadar itici ve çirkin olanlar filtrelerle güzel gözükme derdinler. “ Ya olduğun gibi görün, yada göründüğün gibi ol”
Gördüklerimize, duyduklarımıza inanmadan önce bir kere daha düşünüp araştırmamız lazım, yoksa birilerinin yönettiği algı operasyonun parçası olabiliriz. Eski adıyla Fitne yeni adıyla Algı. Yenilenen kapağı ve üçüncü baskısı ile “İstihbaratçı & Akıl Oyunları” romanımı okudunuz mu? Okumayanlara okumasını tavsiye ederim. Allah’ ısmarladık hoşça kalın.
Aydın BENLİ
Siyaset Bilimci. Araştırmacı Yazar.
İnstagram: yazar_aydinbenli