Alışveriş sırasında “telefon numarası istemek için” bilgilendirme gerekiyor

AA
TBMM (AA) - Bilir, TBMM Yapay Zeka Araştırma Komitesinde, ferdî bilgi ihlallerine ait bilgi verdi.
Kişisel Bilgilerin Korunması Kanunu'nda şahsî bilgilerin hangi koşullarda işlenebileceğinin karar altına alındığını vurgulayan Bilir, alışveriş sırasında telefon numarasının istenmesiyle ilgili birtakım ihtarlarda bulundu.
Telefon numarası istenmesinin kurumlarına en çok yapılan şikayet hususlarından biri olduğunu kaydeden Bilir, alışveriş için telefon numarası istenmesinin vatandaşın isteğine bağlı olduğunu vurguladı. Bilir, şunları söyledi:
"Yaptığımız incelemelerde, hatta araştırmalarda alışverişe birinci telefonla başlandığını görüyoruz. 'Telefon numaranızı verir misiniz?' deniliyor, vatandaşta da 'telefon numarası istenmesi' alışverişin olmazsa olmazı üzere bir algı oluşuyor. Aslında açık istek istiyorlar lakin biz bu açık istek isteme yöntemini kabul etmiyoruz. Mesela telefon numarasının istenmesi sırasında 'Telefon numaranızı reklam, geri bildirimler için' yahut şayet eser kargo yoluyla teslim edilecekse 'İletişim için istiyoruz' denilmesi gerekir. Kanunen ayrıca bir bilgi sürece kuralının bulunmadığı hallerde vatandaşın açık isteğinin alınması gerektiğini savunuyoruz."
Veri işlemenin 8 kaideye bağlı olduğunu anlatan Bilir, bu koşullardan birine dayanılmadığında bilgi işlemenin hukuka ters gerçekleşmiş sayılacağının altını çizdi.
Kişisel Dataları Muhafaza Heyetinin yerleşik bir içtihadının bulunduğunu aktaran Bilir, bu içtihada nazaran spor merkezlerinde vatandaşların parmak izi, retina, göz ya da avuç içi bilgilerinin alınmasının ölçüsüz bulunduğunu kaydetti.
Muhabir: Kemal Karadağ
Muhabir: Kemal Karadağ