Avrupalıların Seyahat Tercihleri değişiyor mu ?
Avrupa Birliği’ni derinden sarsan ve dünyanın farklı bölgelerinde etkisini gösteren ekonomik kriz gündemdeki yerini koruyor. Ekonomik kriz içerisinde Avrupa’da turizm endüstrisindeki gelişmelere dikkat çeken Avrupa Seyahat Komisyonu (ETC)’nin 2012’nin ilk çeyreğine ilişkin yayınladığı raporda çarpıcı detaylar yer alıyor. Turizm Aktüel Dergisi’nde yayınlanan bu notları kısa hali ile gelin birlikte gözden geçirelim:
1- Yapılan tahminlere göre Avrupa’ya 2012 yılı içinde gerçekleşecek seyahatlerin yüzde 1 azalacağı, 2013 yılında ise yüzde 0,8 bir artış görüleceği tahmin edilmekte.
2- 2012‘nin ilk çeyreğinde konaklama sektörünün ortaya koyduğu performans göstergelerine göre 26 Avrupa ülkesinden 12’sinde bir düşüş söz konusu.
3- Otel doluluk oranlarına bakıldığında geçen senenin aynı dönemine göre Ocak-Şubat ayında en büyük artışı Doğu Avrupa ülkeleri gerçekleştirdi.
4- Yılın ilk çeyreğinde Hırvatistan, Sırbistan, Polonya, Macaristan ve Romanya’ya gelen turist sayısında geçen yıla göre yüzde 10’nun üzerinde bir artış görülmekte.
5- Odabaşı otel gelirlerinde geçtiğimiz yıla göre Ocak ve Şubat aylarında Çek Cumhuriyeti, Norveç, Macaristan, Polonya ve Estonya yüzde 10’nun üzerinde bir artışla başı çekmekte. Türkiye’de bu sıralamada 12'inci sırada. Yunanistan, İsviçre ve Hollanda geçtiğimiz yıla göre negatif bir performans sergilemekte.
6- Almanya’dan yurtdışına gidenlerin detaylarına bakıldığında 2012’nin ilk çeyreğinde en büyük artış Romanya ve Hırvatistan’da (yüzde 30’un üzerinde) Kıbrıs Rum Kesimi 7'inci sırada.
7- Almanlar ilk çeyrekte en çok gecelemeyi Sırbistan, Romanya, Hırvatistan ve Karadağ’da gerçekleştirdi.
8- Sırbistan ve Hırvatistan, ilk çeyrekte İngiltere, Fransa ve İtalya’dan çıkışlarda da ilk sıralarda yer alan ülkelerden.
9- Bu rapora göre Ocak-Şubat aylarında otel doluluk oranları Türkiye’de yüzde 55 civarında olduğu anlaşılmakta. Bu rakam ile Türkiye Almanya’nın arkasından 7'inci sırada. Geçtiğimiz aynı dönemde Türkiye’nin benzer doluluk oranına sahip olduğu görülmekte.
2012’nin ilk çeyreğinin değerlendirmesine ilişkin kısa notlar bunlar. Dikkat çeken iki nokta Avrupalı’nın ilk çeyrekte daha çok kıta içinde kalmaya yönelik tatil anlayışı gerçekleştirdikleri görülürken, Orta Avrupa ülkelerinin turizm pastasından daha fazla pay alma çabaları ise açıkça anlaşılmakta.
Bu arada önemli bir unsur daha, dağılan eski Yugoslavya’dan doğan Sırbistan ve Hırvatistan’da ciddi gelişmeler ve turizmle ilgili önemli adımlar atılmakta. Sırbistan ve Hırvatistan’ın ardından Kosova, Bosna Hersek ve Makedonya’nın turizm potansiyelini artırmak amacı ile gerekli adımlar atılacağını ümit ediyoruz.