Bir “yol” anotomisi


Manzara güzeldi, tunelden çıktıktansonra iki başbakan yanyana yürürken biri sağı ve diğeri sol elini kaldırılmışlar ( etraftaki halkı selamlamak için), bu görüntü ile oluşan tablo Arnavutluk bayrağında olan çift başlı kartal benziyordu, iki başbakanın yükselen elleri kartalın başları ve etraftaki halkı kartalın kanatları, yollar ise kartalın ayakları. Bu tabloyu içerisde en ilginç ise “kartalın” iki taraftaki duran  bir Türk bayrağı (Enka’nın) ve Amerikan bayrağı vardı (Bechtel).
Bu bir benzetmeden öte değildir.
Benzetmeleri bir tarafa brakalım, bu yolun değerinden ve batı balkanlardaki yeni oluşan tablodan konuşalım.
Yeni açılan yollu Kosova-Arnavutluk arası ulaşımı 8 saattan 2,5 saatte idermektedir, ve Kosova’nın denize açılmak için büyük bir firsattır.
Bu yollun açılışı ekonomik  açısından baktığımızda batı balkan ülkelerinin ekonomi polityikaları değişmiş bulunmaktadır.
1-    Arnavutluk ekonomisinin piyasasında şimdiye kadar Yunanistan’ın hakimyetin altındaydı ve tek rakip İtalia’ydı. Yollun açılışı ile birlikte bu piyasada Yunanistan’a yeni ve güçlü bir rakip gelmektedir buda Sırbistan’dır. Bundan dolayı Yunanistan yollun açılışından memnun değildir.
2-    Aynı zamanda Kosova’nın ekonomisinin piyasasında Sırbistan tek rakip olurken şimdi ise bu pazar Arnavutluk ile paylaşmak zorundadır.
3-    Fakat en önemli ve stratejik diğer bir değer getiren bu yollu ise Avrupa ülkeleri (özelikle İtalia) Kosova’ya ulaşmak için yeni ve çok kısa bir yoludur. Yani artık Kosova ekonomisinde Avrupa ülkeleri ve Arnavutluk, Srbistan’a yeni rakipleri.
Sonuç olarak Durres (Arnavutluk) – Morine (Kosova) yollu batı balkanlardaki ekonomi politikası değişmektedir.
Şimdilik değişmeyen tek ekonomisi Makedonya’nın politika, fakat Arnavutluk hükümet yeni bir proje uygulamaya sokmaktadır. Bu proje ise “Arberit” yolludur. Yani bu proje ile Arnavutluk-Makedonya arası yolunu kısaltacak ve Makedonya’nın Adriatik denizine açılması fırsat olacaktır. Aynı zamanda Makedonya’nın ekonomisinin Yunanistan se Sırbistan arasında paylaşırken, yeni yollu açıkdıktan sonra Arnavutluk ve İtalia da bu piyasada rakip olacaktır. 
Balkanlarda bundan sonra, yani bu yollu tam faliyate girdikten sonra, Yunanistan ekonomisi güçlü demeyeceğiz veya Sırbistan ekonomisi büyük demeyeceğiz, veya büyük Sırbistan, büyük Yunanistan terimleri tarihe karışacaktır.  Artık batı balkan ülkeleri eşit duruma gelmekteler ve yakında balkan ülkeleri dünyanın kriz merkezi olmayacak, bir Avrupa ülkesi olacaktır.

Benzer Videolar