Gelişen yapay zeka görüntü oluşturma sistemleri ile beşerler yüz binlerce dolar dolandırılıyor
AA
ANKARA (AA) - Gün geçtikçe gelişen yapay zekayla görüntü oluşturma sistemleri kullanılarak Amerikalı milyarder Elon Musk, eski ABD Başkanı Donald Trump ve Amazon'un Üst Yöneticisi Jeff Bezos üzere tanınmış şahısların manzaralarına geçersiz ses ve mimikler eklenerek yüz binlerce dolarlık dolandırıcılık yapılıyor.
Son periyotta yapay zeka görüntü oluşturma ve ses manipülasyon sistemleriyle dolandırıcılığın yeni bir evreye geçtiği gözleniyor.
Bu sistemler, şahısların banka bilgileri ve yatırımlarını çalmak için kullanılırken, manipüle edilen ses ve manzaraları içeren "deepfake" ismi verilen yol aracılığıyla hatalılar kurbanlarını tuzağa düşürüyor.
Bu sistemler kullanılarak yapılan dolandırıcılığın maksadı birçok vakit, kripto parayla ilgilenen fakat inançlı internet kullanımı hakkında hudutlu bilgi sahibi olan yaşlılar oluyor.
Ünlü isimlerin "hızlı getiri vadeden radikal yatırım fırsatları" sunduğu ve iktisattan kelam ettiği bu geçersiz görüntüler aracılığıyla insanların var olmayan şirketlere yatırımlarda bulunmaları isteniyor.
Videolar aracılığıyla, amaç alınan bireylerden kelam konusu yatırımlardan faydalanmaları için makul hesaplara para göndermeleri talep ediliyor, karşılığında gönderdikleri paranın daha fazlasını kazanacakları vadediliyor.
Çok düşük bütçe ile oluşturulabilen görüntüler dakikalar içerisinde hazırlanıp, Facebook ve Youtube üzere tanınan uygulamalarda reklam olarak yayınlanabiliyor.
Ünlü şahısların aksanlarının taklit edilebildiği imajlarda ayrıyeten uydurma grafik ve haber sitesi logoları insanları yanıltmak için kullanılabiliyor.
Musk'ın tespit edilen 2 binden fazla "deepfake" görüntüsüyle, kelam konusu dolandırıcılık yolunda en çok tercih edilen kişi olduğu belirtiliyor.
Öte yandan uzmanlar, "deepfake" görüntülerinin "tamamen mükemmel" olmasa da gün geçtikçe gelişerek daha inandırıcı olmaya başladığını söz ediyor.
New York Times'a konuşan siber güvenlik şirketi CTM Insights'ın kurucusu Lou Steinberg, organize hata örgütlerinin bu teknolojiyi kendi emelleri için berbata kullanabileceğini farkına varmasıyla bu metoda başvuranların gün geçtikçe artacağını belirtiyor.
"Deepfake" dolandırıcılığından yaklaşık 700 bin dolar kaybetti
New York Times'ın haberine nazaran, 82 yaşındaki emekli Steve Beauchamp, "deepfake" dolandırıcılığı mağdurlarından biri. Beauchamp, 2023'te "deepfake" Elon Musk reklamına aldanarak yatırımlarının birçoklarını kaybetti.
Beauchamp, Musk'ın yüksek geri dönüşlü bir yatırım fırsatından bahsettiği görüntüyü izledikten sonra dolandırıcılara yaklaşık 690 bin dolar yolladığını söyledi.
Steve Beauchamp, izlediği imajdaki kişinin sahiden Musk olduğunu sandığını belirterek polisi durumdan vaktinde haberdar etmediği için pişman olduğunu tabir etti.
Bu teknikle dolandırılanlar ortasında çok uluslu şirket çalışanları da bulunuyor.
"Deepfake" dolandırıcılığı insanların prestijini tehlikeye atıyor
Nature'ın haberinde de Güney Afrikalı ürolog Kgomotso Mathabe ve Hint doktor Viswanathan Mohan'ın hikayelerine yer verildi.
Mathabe, "deepfake" prosedürü ile oluşturulmuş imajlarının bir internet reklamında kullanıldığını, çok sayıda dolandırıcılık mağduru tarafından rahatsız edilince fark etti.
Reklamda kendi manzarasıyla yeni bir ilaç tanıtımı yapıldığını aktaran Mathabe, izleyicilerin hesap bilgilerinin çalındığı bir siteye yönlendirildiğini söyledi.
Hint doktor Viswanathan Mohan da internette yüzü kullanılarak oluşturulan ve bilmediği bir lisanda uzman görüşü verdiği görüntüyle insanların dolandırıldığını keşfetti.
Mohan, bu imajın prestij suikastı olmasının yanı sıra tüzel açıdan sorun oluşturduğunu kaydetti.
Facebook ve Youtube harekete geçti
New York Times, kelam konusu reklamlarda yüzü kullanılan Avustralyalı maden işletmecisi milyarder Andrew Forrest'ın da Facebook, Instagram ve WhatsApp'ın sahibi Meta'yı şikayet ettiğini yazdı.
Facebook'taki uydurma reklamların "masum kullanıcıları makus yatırımlara" çektiğini belirten Forrest'a verilen karşılık, "şirketin platformunda dolandırıcılığı yakalamak için otomatik tespit sistemlerini eğittiğini" açıklaması oldu.
"Deepfake"in yaygın olduğu bir başka platform Youtube, 15,7 milyondan fazla kanalı ve 8,2 milyondan fazla görüntüyü, kurallarını ihlal ettiği için kaldırdığını açıkladı.
Şirket ayrıyeten içerik üreticilerinin gerçekçi içerik oluşturmak için yapay zeka kullandıklarında bunu açıklamalarını mecburî hale getirdi.
Muhabir: Irmak Akcan,Ayşe İrem Tiryaki
Muhabir: Irmak Akcan,Ayşe İrem Tiryaki