Markalaşan ve Marka olan Kentlerimiz
Recep Tayyip Erdoğan seçimlerden sonra İstanbul’a yönelik yapacağı atılımları ve kanal projesini açıkladıktan sonra; Ankara için de çok ciddi atılımları içeren bir projeyi de kamuoyuna sundu. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın bu konuda ağırlığını koyması halinde tanıtım daha geniş kitlelere yönelebilir. Ankara’nın EXPO 2020 yılı için aday olamamasından sonra gözler İzmir’in adaylığına yöneldi. İkinci kez EXPO adaylığına ağırlık veren İzmir’in bir kez daha bu adaylığı kaybetmesi kent için büyük bir başarısızlık olarak nitelendirilebilir. Bunun yanında Antalya, en azından Rusya ve Almanya açısından tam bir Marka Kent konumunda. Rusya’da halka Türkiye dediğiniz zaman: “Ben Antalya’ya gittim. Ben Antalya’ya tekrar gideceğim veya ben Antalya’ya henüz gidemedim.” şeklindeki cümleler sarfediliyor. Bunun yanında Almanların da Türkiye’ye gelen 5 milyona yakın turistinin neredeyse yüzde 80’ini hedef olarak Antalya’yı seçmiş durumda. Bodrum Belediye Başkanı Kocadon, Alman turistleri nasıl Bodrum’a çekeriz yaklaşımı içerisinde. Bodrum son yıllarda çok ucuz İngiliz turistleri ile üst düzey Türklerin kaldığı bir turizm merkezi konumunda. Almanya’dan Türkiye’ye ortanın altı sınıfı ile alt sınıfın üst grubunun gelmesi nedeniyle Bodrum bu kitleler açısından markalaşamadı.
İLK SÖYLENEN KENT İSTANBUL
Buna karşılık Meksika’dan Tayland’a kadar ilk söylenen kent: “İstanbul”. Napolyon’un da dile getirdiği gibi: “Dünya tek bir ülkeden oluşsaydı; başkenti İstanbul olurdu.” açıklaması 18.yüzyılda bu kentin konumunu ortaya çıkarmış bulunuyor. 14, 6 milyonluk nüfusa sahip olan İstanbul, 24 saat yaşayan bir kent. Tarihi ve kültürel değerlerinin yanında; gece yaşamı artık Avrupa ve Amerika’da birçok basında ilk konu olarak ortaya çıkıyor. Bunun dışında; artık gastronomide de İstanbul ağırlığını koyuyor. Restoranlarımız Avrupa’nın gözde mekanları olmuş durumda. Türklerin kendilerine ait bir markalaşma stratejileri oluşturmaları ve bu strateji çerçevesinde çalışmalarına hız vermeleri gerekebilir. Beni en çok rahatsız eden dünyanın başkenti olmaya layık İstanbul’a yılda en fazla 500bin Alman turist gelirken, fazla bir özelliği olmayan Barcelona’ya yılda 12 milyon Almanın turist olarak gitmesi. Bu 12 milyon sayısına İstanbul, Alman turistler genelinde erişebilirse bilirse; o zaman hakikaten marka olarak kentimiz tüm dünyada adını duyuracaktır.