Sebze ihracatında Türkiye’nin lideri Antalya

AA
ANTALYA (AA) - Türkiye İhracatçılar Meclisi bilgilerine nazaran, geçen yıl Türkiye'den yurt dışına 979 milyon 876 bin dolarlık zerzevat satışı gerçekleştirildi. Bu sayının yüzde 45'i örtü altı tarımda başkan pozisyonundaki Antalya'dan yapıldı. Sera ve tarlalarda 12 ay boyunca üretimin yapıldığı kent, zerzevat ihracatında 441 milyon 318 bin dolarla birinci sırada yer aldı.
Antalya'yı 164 milyon 77 bin dolarla Hatay, 106 milyon 117 bin dolarla Mersin ve 43 milyon 49 bin dolarla İzmir takip etti.
En fazla domates, biber ve salatalık ihraç edildi
Antalya, Isparta ve Burdur'u kapsayan Batı Akdeniz İhracatçılar Birliğinin başkanı Ümit Mirza Çavuşoğlu, AA muhabirine, bölgenin zerzevat üretiminde ve ihracatında değerli bir hisseye sahip olduğunu söyledi.
Sadece Antalya'nın zerzevat ihracatında ülkenin yüzde 45'ini gerçekleştirerek birinci sırada yer aldığını belirten Çavuşoğlu, iç pazar talebinin karşılanmasının akabinde artan eserleri yurt dışına gönderdiklerini lisana getirdi.
Sebzede en değerli ihracat eserlerinin domates, biber ve salatalık olduğunu anlatan Çavuşoğlu, "Domates ihracatında yüzde 43 ile bölge olarak kıymetli bir hisseye sahibiz. Biberde açık orta öndeyiz, bölgemizden gerçekleştirdiğimiz ihracat Türkiye ihracatının yüzde 70'ini oluşturuyor. Salatalık ve çeşitlerinde ise yüzde 40'ın üzerinde bir ihracatımız var." dedi.
Domateste geçen yıl en fazla Ukrayna'ya eser gönderdiklerini aktaran Çavuşoğlu, bu ülkeye 41 milyon 655 bin dolarlık ihracat yaptıklarını kaydetti.
Ukrayna'yı ise 35 milyon 133 bin dolarla Bulgaristan'ın, 30 milyon 596 bin dolarla da Romanya'nın takip ettiğini belirten Çavuşoğlu, Rusya ve Moldavya'nın da birinci 5'te yer aldığını bildirdi.
Biberde ise en kıymetli pazarın Almaya olduğuna işaret eden Çavuşoğlu, "Almanya'ya geçen yıl 58 milyon 459 bin dolarlık biber ihraç ettik. Bir evvelki yıla nazaran yüzde 14,4'lük bir artış gerçekleştirdik. Almanya'nın dışında Hollanda, Birleşik Krallık, Romanya da kıymetli pazarlarımız." diye konuştu.
12 ay boyunca üretim ve ihracatın devam ettiği bölge
Çavuşoğlu, ihracatçıların üreticilerle işbirliği içinde çalıştıklarını ve hem üretimi hem de ihracatı artırdıklarını söyledi.
İç pazarın talep göstermediği fakat yurt dışında önemli oranda pazar hissesine sahip eserler olduğuna değinen Çavuşoğlu, bu talebi pahalandırmak gayesiyle da üretimler yapıldığını kaydetti.
Buna dikenli salatalığı örnek gösteren Çavuşoğlu, bu eserin eski doğu bloku ülkeleri ve Rusya'da Türkiye'den daha fazla talep edildiği bilgisini paylaştı.
Batı Akdeniz'in bereketli topraklara sahip olduğunu vurgulayan Çavuşoğlu, "Antalya, seracılığın başşehri. Lakin 'yayla' diye tabir ettiğimiz açık yerlerde de üretimimiz devam ediyor. Bölgemiz buna çok uygun. Sıkça tüketilen birçok eserin yüksek oranda üretimini bölgemiz karşılıyor. Isparta ve Burdur da yazlık üretimde ön plana çıkıyor. Bu açıdan bölgemiz 12 ay boyunca üretimin ve ihracatın yapıldığı pozisyonda. İhracatta devamlılık kaide. Bir eseri uzun vadeli kesintilere uğramadan ihracatını yapabiliyorsanız bu size avantaj sağlıyor." değerlendirmesinde bulundu.
Muhabir: Hatice Özdemir Tosun
Muhabir: Hatice Özdemir Tosun