TAV’da hedef 10 yılda 100 milyon yolcu
Büyük bir kuruluş olan TAV’ın, Tiflis’ten Tunus’a ve Balkanlar’a kadar dünya’da geniş bir coğrafyada faaliyet gösterme başarısının sırrı nedir?
11 yıl firmalar için aslında kısa bir süredir ancak biz bu sürede önemli başarılar elde ettik. Bu başarımızın pek çok sebebi olsa da esasen üç etken öne çıkıyor. Birincisi çok akıllı olmanız gerekiyor, ikincisi çok çalışmanız gerekiyor. Üçüncüsü ise zamanın ruhunu yakalamanız gerekiyor. Yani başarımızı da aslında Türkiye’deki özelleştirmenin ve dünyadaki küreselleşme neticesinde sermayenin gelişmekte olan ülkelere akmasının büyük önemi vardır. TAV Havalimanları olarak proje finansmanını Türkiye’ye ilk getiren firmalardan biri olduk ve 2000’li yılların ilk yarısında ciddi bir bilgi birikimi elde ettik. Bu birikimi değerlendirmek için büyümeye, deneyimimizi başka ülkelere, havalimanlarına taşımaya karar verdik ve 10 yılda 10 havalimanı hedefini koyduk. Bu rüyamızı 2010’da gerçekleştirmeyi başardık; hatta hayal gibi görünen hedeflerimizin de üzerine çıktık. Bütün dünya servis işlerini dışarıya vermeye giderken, biz başka bir şey denedik. Yiyecek içecek şirketimiz BTA, duty free şirketimiz ATÜ ve HAVAŞ’ta bir bilenle birlikte ortak olalım dedik. HAVAŞ, yer hizmetlerini en iyi biliyordu, HAVAŞ’a ortak olduk. Yiyecek içecekte Bilintur, Tepe’nin bir grubuydu, onlara ortak olduk. Duty free’de Heinemann grubuna ortak olduk. Onun dışında da servis şirketi olarak işletme hizmetleri, bilişim, güvenlik ve yeni olarak da HAVAŞ’ın ortaklığı olarak TGS’yi kurduk. Dünyada hiçbir havalimanı şirketinde bu yok. Bu bir matriks sistem, matriks organizasyonel mimari, çok zor bir mimari; çünkü bu mimaride bilgi aktarmazsanız perişan olursunuz. Biz burada bilgiyi aktarmayı sinerji yaratacak en önemli yaklaşım olarak gördük ve bu işi becerdik. Başarımızdaki en büyük sır burada yatıyor. TAV olarak Türkiye’de İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa Havalimanları, İzmir Adnan Menderes Havalimanı Dış Hatlar Terminali ve Antalya Gazipaşa Havaalanı’yla Makedonya, Tunus ve Gürcistan’da ikişer havalimanını işletmemizin yanı sıra, Suudi Arabistan’ın ilk havalimanı özelleştirmesi kapsamında Medine Havalimanı ihalesini kazandık. 2012’nin ikinci yarısında da Suudi Arabistan’ın Medine Havalimanı’nın işletmesini üstleneceğiz. Bunun yanında, geçtiğimiz günlerde gerçekleşen İzmir Adnan Menderes Havalimanı İç ve Dış Hatlar Terminalleri’nin işletmesine ilişkin ihaleyi de kazanarak 2032 yılının sonuna kadar işletme hakkını kazandık. Başarılarımızı katlayarak devam ettirmek gayesiyle, duty-free, yiyecek-içecek hizmetleri, yer hizmetleri, bilgi işlem, güvenlik ve işletme hizmetleri gibi havalimanı operasyonunun diğer alanlarında da faaliyet gösteriyoruz. TAV ayrıca Letonya’nın başkenti Riga Havalimanı’nda da ticari alanların işletmesini yönetiyor. TAV Havalimanları olarak, 2010’da 420 bin uçak seferine ve yaklaşık 48 milyon yolcuya hizmet sunduk.
ÜSKÜP VE OHRİD PARLIYOR
Makedonya dışında Balkan’lara yönelik yeni proje ve planlarınız var mı?
Üsküp Havalimanı’nın işletmesini Mart 2010’da üstlenerek, 100 milyon Euro yatırım ile kapasiteyi yıllık 4 milyon yolcuya yükselttik. Yine Mart 2010’dan bu yan işlettiğimiz Ohrid Havalimanı’nda yenileme ve yapım çalışmalarını gerçekleştirerek geçtiğimiz Nisan ayında hizmete açtık. Bu başarımızı, TAV Havalimanları olarak Balkanlar gibi hedef bölge olarak gördüğümüz coğrafyalarda akıllı bir şekilde büyümeye, hızlı karar alma yeteneğimizi kültürleri birbirine eklemleyebilme becerimizle birleştirerek küresel ekonomideki başarımızı perçinlemeye devam etmek arzusundayız.
En son İzmir Adnan Menderes Havalimanı ihalesi ile gündeme gelen TAV’da; yer hizmetlerinden, yolcu taşımacılığına kadar geniş hizmet yelpazesine yeni hizmetler eklenecek mi? TAV’ın önümüzdeki yıllar için hedefleri nelerdir?
TAV Havalimanları olarak yeni dönemdeki hedefimiz, 10 yılda 100 milyon yolcuya en iyi şekilde hizmet vermektir. Bu nasıl olacak derseniz organik ve inorganik büyümeyle olacak. Dolayısıyla hedef büyümenin gerektirdiği atılımları yapacağız. Bununla birlikte biz havalimanına odaklanan bir markayız. Havalimanı işletmesiyle ilgili alanlarda olacağız.
Derya GÜLSOY-Balkan Günlüğü