AA
BERLIN (AA) – Güler, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 2023’te Kovid-19 salgını sonrası ortaya çıkan yüksek enflasyonun yalnızca Türkiye’de değil, bütün dünyada ektisinin olduğunu söz etti.
Avrupa ve Amerika’nın da bu enflasyon döngüsüne girdiğini vurgulayan Güler, son 2 yıl Avrupa’da enflasyonla uğraş çerçevesinde tüketimin çok geri gittiğini gördüklerini kaydetti.
Avrupa açısından 2024’ün nispeten daha uygun geçtiğini aktaran Güler, “O kadar sert bir daralma olmadı. Yatay bir pazar. Birtakım eser kategorilerinde adet bazında yüzde 2 ve yüzde 4 ortasında büyüme var. Önümüzdeki 3 yıl içerisinde Avrupa’da kendi kesimimizde ben yüzde 5 ile 7 ortasında büyüme bekliyorum.” dedi.
Güler, Türkiye’de ise son 4 yıldır dayanılmaz bir tüketim döngüsü yaşandığını lisana getirerek, insanların Kovid-19 salgını sırasında erteledikleri gereksinimlerinin yanında enflasyondan korunmak için de satın alma yaptıklarını söyledi.
Ergün Güler, “Ama artık Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından devreye sokulan gerçek tedbirlerle bir arada, biz temmuz sonrası tüketimin enflasyon programı dahilinde yavaşladığını görmeye başladık. Ben Türkiye’nin bu yılı bu türlü yüzde 5-6 ortası bir büyümeyle tekrar kapatacağını düşünüyorum. Seneye de bu enflasyonla çaba programı devam edeceği için daha yatay bir pazar bekliyorum. Yani büyüme çok sonlu olur. Yüzde 1-3 ortası bir büyüme tekrar olur.” değerlendirmesinde bulundu.
Vestel’in çok büyük bir yapıya sahip olduğunu belirten Güler, şunları kaydetti:
“Biz ana pazarımızda Avrupa’da önümüzdeki yıllarda tekrar büyümek, daha da güçlenmek istiyoruz fakat nasıl? Markalarımızla. Biz Vestel markasıyla birtakım ülkelerde varlık gösteriyoruz. Birtakım ülkelerde de bizim lisansladığımız markalarımız var. Çok uzun vadeli olarak aldık. Örneğin Sharp markası eserleri tasarımı, donanımı, yazılımı ve tecrübesi bize ilişkin olan eserler. Yeniden benzeri biçimde Toshiba markası televizyon için de örnek verebiliriz Avrupa pazarında ve lokal markaları da almaya devam ediyoruz. İsveç’te 100 yıllık bir markayı aldık.
Bir de jeopolitik coğrafya değişmeye başlıyor. Bizim Amerika’ya ihracatımız çok sonluydu. Bizim toplam ciromuz 3,8 milyar dolar. Bunun 2,5 milyar doları da ihracat hasılatı. Fakat Amerika bu 2,5 milyar dolar içerisinde 100 milyon doların altında bir pazar. Koca Amerika. Avrupa kadar büyük bir ülke. Fakat bilhassa Çin’e karşı Amerika’nın uygulamış olduğu gümrük vergileri uygulaması evvelden yüzde 3’tü. Artık Çin eserleri yüzde 15-30 ortası gümrük vergisine tabi. Türkiye’den ihracatta gümrük vergisi yüzde 3, bu bir. İki, lojistikte de bilhassa Amerika’nın doğu kıyısına Çin’den bir eser göndermek konusunda Panama kanalında geçiş kapasitesi, meseleler sebebiyle yüzde 75 azalmış durumda. İki, bir konteynerin maliyeti 15 bin dolar. Doğu kıyısına göndermek için. Halbuki Türkiye’den 1500 dolara o konteyneri bir hafta içerisinde Doğu kıyısına gönderebiliyorsunuz. Bu bize Amerika’da 3 yıl içerisinde 5 katı büyüme imkanı sunuyor.”
Türkiye’nin tedarik zinciri içerisinde Avrupa’ya yakın olduğunu hatırlatan Güler, Amerika açısından da friendshoring (ticareti ve yatırımı dost ile yap) denilen kavrama girildiğini, bunların kendileri için bir büyüme imkanı sunacağını vurguladı.
Güler, son bir yıldır Avrupa’da, yakın bölgeden tedarik etme eğilimini gözlemlediklerini lisana getirerek, “Çünkü Kovid-19’da tedarik zinciri kırıldı. Öteki sorun, bir, Süveyş Kanalı sorunu oldu biliyorsunuz. İki, Kızıldeniz’de yaşanan sorun oldu. Bu devam ediyor. Ondan ötürü Avrupalı perakendecilerde Avrupa’daki diğer markalarda daha fazla Türkiye’den temin etme eğilimini görüyoruz.” diye konuştu.
Almanya’da, Fransa’da, Çin’de, Amerika’da otomotiv bölümünün artık otomotiv bölümü olmaktan fazla bir tüketici elektronik kesimi haline geldiğinin konuşulduğunu aktaran Güler, “Elektrikli araç ekosisteminde yeni bir model, 6 ayla 9 ay içerisinde çıkıyor. Biz zati kısaca tüketici elektronik yapıyoruz Vestel olarak. Ve tüketici elektronik gerektirdiği çevik, süratli paslara sahip. Tıpkı vakitte otomotiv kesiminin gereksinimi olan yüksek kalite standartları sahip.” dedi.
Elektrikli araç ekosisteminde dünyanın en kıymetli tedarikçilerinden birisi olmayı hedeflediklerini söz eden Güler, “Arabanın ekranını üreteceğiz. O ekranla deneyimimizi salondan otomobile, otomobilden da havaya taşıyoruz. Dünyanın en büyük hava yolu çıkışından birisiyle anlaştık.” diye konuştu.
Şirket kıymeti, yeni coğrafyalar ve mobilite
Güler, yüksek faiz ortamında insanların borsaya yatırım yaparken çekindiklerini, borsadaki payların fiyatlarının arz talebe de bağlı olduğunu, faizlerin düşmeye başlamasıyla şirket bedellerinin ve BİST’in de toparlayacağını düşündüğünü söyledi.
Güler,”Orta uzun vadeli olarak da şirket kıymeti için dediğim üzere konvansiyonel işlerimizde üç yılda iki kat büyüyeceğiz. Nasıl çıkaracağımızı biraz önce konuştuk. Bir, yeni coğrafik açılımlar, iki, mobilite. Bu iki taşıyıcı, kaldıraç bizi inşallah istediğimiz düzeye getiriyor olacak.” sözlerini kullandı.
Muhabir: Bahattin Gönültaş
HABERLER
04 Ekim 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.