AA
İSTANBUL (AA) – İstanbul Büyükşehir Belediyesine (İBB) bağlı metro, tramvay, füniküler ve teleferik üzere toplu ulaşımın bel kemiği olan raylı sistem sınırlarında son periyotlarda giderilemeyen yürüyen merdiven ve asansör arızaları, ulaşımın kıymetli bir modülü olan toplu taşıma sistemlerinde önemli problemlere yol açıyor.
Metro duraklarındaki yürüyen merdiven ve asansörlerin sık sık arızalanması, bilhassa yaşlı, engelli ve çocuklu aileler başta olmak üzere çok sayıda vatandaşı mağdur ediyor.
Şehrin dört bir yanında bulunan metro, tramvay, füniküler ve teleferik üzere toplu ulaşım araçlarının duraklarında yürüyen merdiven ve asansörlerin devre dışı kalması nedeniyle birçok vatandaş günlük ömründe aksaklık yaşıyor.
İstanbul üzere ağır nüfusa sahip bir kentte toplu taşıma duraklarındaki bu meselelerle başa çıkılamaması, vatandaşlar ortasında yansılara neden oluyor.
Vatandaşlar, çağdaş bir metropolde bu tıp altyapı meselelerinin çözülmemesine reaksiyon gösterirken, yetkililerden de süratli formda sıkıntılara tahlil üretmesini bekliyor.
Metro İstanbul’un internet sitesinde her gün güncellenerek duraklardaki yürüyen merdiven, asansör ve yürüyen bant arızaları yayınlanıyor. Sitede bugün, 64 yürüyen merdiven, 33 asansör ve 24 yürüyen bandın arızalı olduğu belirtildi.
Sitedeki datalarda, tasarruf ve güvenlik gerekçesiyle birçok yürüyen merdiven ile asansörün çalışmadığı bilgisi ortaya konuluyor.
AA muhabirlerinin raylı sistem sınırlarında yaptıkları gözlemlerde, birçok hatta yürüyen merdivenin ve asansörün anlık yahut uzun vadeli çalışmadığı tespit edildi.
Çalışmadığı açıklanan Menderes İstasyonu’nda turnike katı ile İSPARK ortasındaki asansörün, istikamet tuşlarının ve üstteki taraf ekranın yerinde olmadığı görüldü.
M1B Yenikapı-Kirazlı Metro Çizgisi’nde Kirazlı İstasyonu’ndaki çıkış kısmında yürüyen merdiven çalışmazken, yolcular eğimi yüksek merdivenlerden lakin dinlenerek üste çıkabiliyor.
Metro istasyonlarında bir giriş-çıkışın büsbütün kapatıldığı görüldü
Bazı metro duraklarında ise birkaç yürüyen merdiven ve asansörün çalışmamasından çok eksiksiz bir giriş-çıkışın kapatıldığı belirlendi.
M7 Yıldız-Mahmutbey Metro Çizgisi’ndeki Fulya İstasyonu’nun çıkışının etrafının tahta ve alüminyum profillerle kapatıldığı görüldü.
Bu yüzden giriş ve çıkışın yapılamadığı yürüyen merdivenlerin kirli ve bakımsız olduğu belirlendi.
İstasyondaki cam korkulukların kimilerinin yerinde olmadığı, bunun yerine demir parmaklıklı korkuluklar koyulduğu gözlendi.
M7 Yıldız-Mahmutbey Metro Çizgisi ile M3 Bakırköy-Kayaşehir Metro Çizgisi’nin ortak kullandığı Mahmutbey İstasyonu’nun Bosna Caddesi’nde bir giriş-çıkışın kullanıma kapatıldığı belirlendi.
Metro istasyonunun etrafının demir korkuluklarla ve dikenli tellerle yaklaşık 3 metre yükseklikte kapatıldığı tespit edildi.
İstasyonun giriş çıkışındaki yürüyen merdivenlerin basamaklarının modüllerinin sökülmüş halde durduğu, mavi renkli brandaların etrafta bulunduğu ve merdivenin etrafının bakımsız ve kirli olduğu gözlendi.
Tekstilkent/Giyimkent İstasyonu’nda da birebir biçimde otopark katına çıkan yürüyen merdivenin büsbütün iptal edildiği belirlendi.
Yürüyen merdivenin etrafının tahta ve alüminyum profillerle kapatıldığı ve üzerine “girilmez” yazısı konulduğu tespit edildi.
M2 Yenikapı-Seyrantepe-Hacıosman Metro Sınırı’nın Hacıosman İstasyonu’nda bir giriş-çıkışın büsbütün kapatıldığı görüldü.
Zincirle kapatılan giriş-çıkışın önünde, “Duyuru. Sayın Yolcularımız. Diğer girişi kullanmanız rica olunur. Âlâ seyahatler dileriz” yazdığı, bu istasyonda ayrıyeten 3 asansörün de çalışmadığı belirlendi.
İstasyonlarda uzun müddettir çalışmayan birtakım asansörlerin ve yürüyen merdivenlerin tamir edilmediği bunun yerine arıza panosunda hizmete gireceği belirtilen tarihin daima ertelendiği göze çarptı.
Bostancı-Parseller Metro Sınırı’nda 4 istasyon tam kapasite çalışmıyor
M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Sınırı’nda Tavşantepe, Hastane-Adliye, Esenkent, Yakacık-Adnan Kahveci, Acıbadem, Yenisahra, Maltepe, Acıbadem ve Kadıköy istasyonlarında da asansör, yürüyen merdiven ve yürüyen bantların kimileri çalışmıyor.
İBB tarafından 6 Ocak 2023’te açılan M8 Bostancı-Parseller Metro Çizgisi’nde 4 istasyonun tam kapasite hizmet vermediği belirlendi.
Huzur, Dudullu, Modoko-Keyap ve İçerenköy istasyonlarında etraf düzenlemesi ve montaj üzere inşaat çalışmalarının devam ettiği, bu duraklarda yalnızca tek bir çıkışın olduğu ve öbür çıkışın ise kapalı tutulduğu görüldü.
Pik saatlerde yolcular peronda bekliyor
Anadolu Yakası’nın ikinci metro çizgisi olan 20 istasyonlu M5 Üsküdar-Samandıra Metro Çizgisi’nde ekipmanlarla ilgili en fazla arıza yürüyen merdivenlerde yaşanıyor.
Toplam 26,5 kilometrelik çizgideki öbür kıymetli sorun ise “pik” tabir edilen ağır saatlerde trenlerin dolu gelmesi.
Yolcular sabah saatlerinde Üsküdar tarafında metrobüs aktarmasının yapıldığı Altunizade’ye kadar yoğunluk nedeniyle ikinci yahut daha sonraki trene binebiliyor. Akşam pik saatlerde ise tıpkı yoğunluk Altunizade’de yaşanıyor.
Bazı yürüyen bantlar da çalışmıyor
Gayrettepe İstasyonu’nda da yürüyen bantların kimilerinin uzun müddettir çalışmadığı tespit edildi. Bu istasyonda ayrıyeten kimi asansörler de hizmet vermiyor.
Mecidiyeköy İstasyonu’nda ise metrobüsten metroya kadarki yürüyen bantların uzun müddettir arızalı olduğu belirlendi.
Arızalı bantların etrafı ikaz tabelalarıyla kapatıldı.
Taksim İstasyonu’nda meydana çıkan asansörün çalışmadığı, Şişhane İstasyonu’nda, İstiklal Caddesi’nden metroya inen yürüyen merdivenlerin kimilerinin arızalı olduğu belirlendi.
M3 Bakırköy-Kayaşehir Metro Çizgisi’nde sefer müddetlerinde sıkıntılar olduğu görüldü.
M5 Üsküdar-Samandıra Metro Sınırı’nda olduğu üzere bu hatta da metroların sefer müddetlerinin kâfi olmaması nedeniyle yolcular, yoğunluktan ötürü ikinci yahut üçüncü trene binip seyahat yapabiliyorlar.
Bağcılar Meydanı, Levent ve Boğaziçi Üniversitesi-Hisarüstü istasyonları başta olmak üzere kimi istasyonlardaki yürüyen merdivenlerin ise gürültülü çalıştığı tespit edildi.
En problemli istasyonların başında Vezneciler geliyor
M2 Yenikapı-Seyrantepe-Hacıosman Metro Sınırı’nın Vezneciler-İstanbul Üniversitesi İstasyonu’nda aşağı istikametli hem yürüyen merdivenin hem de asansörün çalışmadığı görülüyor.
İstasyona gelen bebek otomobilli aileler, çocuklarını kucaklarına alıp bebek otomobilini taşıyarak metroya gitmeye çalışıyor.
Metrodan çıkan bebek otomobilli ebeveynler ise asansörün çalışmaması nedeniyle tehlikeli formda üst taraflı çalışan yürüyen merdivenlere bebek otomobillerini koyarak metrodan çıkıyor.
Bavulla seyahat yapan yolcular da yüklerini merdivenlerden taşımak zorunda oldukları için mağduriyet yaşıyor.
Çevredeki vatandaşlar, vakit zaman zorluk yaşayan bu tip yolculara yardımcı oluyor.
Vezneciler İstasyonu’nun öbür giriş-çıkışında ise aşağı istikametli yürüyen merdiven çalışmıyor.
Vatandaşlar arızalara reaksiyon gösterdi
Vezneciler İstasyonu daima kullandığını söyleyen ve bölgede esnaflık yapan Murat Sayınç, AA muhabirine yaptığı açıklamada, birçok asansörün ve yürüyen merdivenin uzun müddettir arızalı olduğunu söyledi.
Bu mevzuyla ilgili bayağı kasvet çektiklerini, İBB ile Metro İstanbul üzere yerleri arayarak şikayetini lisana getirdiğini belirten Sayınç, “Şikayeti baz aldılar fakat aylardır bu halde yürüyen merdiven, asansör çalışmıyor, hiçbir sonuç yok. Bu durum âlâ değil. Bilmiyorum ne olacak bu türlü?” tabirlerini kullandı.
Raylı sistemlerde yalnızca bu durakta arıza olmadığını lisana getiren Sayınç, “Bir tek burada değil, 4. Levent’te, Taksim’de de bu türlü. Bütün metro çizgilerinde şu anda ulaşımda çok önemli bir ıstırap var. Olağan yangın merdivenini kullanıyoruz, 20 metre üst çıkıyoruz. Bacak kası oluştu.”
“İstanbul İstanbul olalı bu türlü zulüm görmedi”
Fatih’te yaklaşık 40 yıldır ikamet ettiğini belirten Hikmet Adıgüzel de Fevzi Paşa Caddesi’ndeki ağaçların kuruduğunu, yolların bozuk ve yürüyen merdiven ile asansörlerin uzun vakittir arızalı olduğunu tabir etti.
İstasyon giriş-çıkışının kirli olduğuna dikkati çeken Adıgüzel, “Haydi bozuk diyelim. Pak olsun bari, pak de değil. Otobüsler de pis, metrolar da pis. Pak olan hiçbir yer yok. İstanbul İstanbul olalı bu türlü zulüm görmedi.” diye konuştu.
Üniversiteden yeni mezun olan Taha Uzun ise genel olarak tüm tramvay, metro ile metrobüs çizgilerinde bu cins arızalarla karşılaştıklarını söyledi.
Araçların daima durduğundan şikayet eden Uzun, “Bazen biz çıkarken duruyor, bazen inerken duruyor. Hani acelemiz oluyor. Mesela annemin bebek arabası oluyor. Onu çıkartırken asansörlerin bile bazen çalışmadığını görüyoruz. Artık o kadar uzun müddettir bu türlü şeylerle karşılaşıyoruz ki çok olağan gelmeye başladı. Artık şaşırmıyoruz. ‘Bu niçin bozulmuş? falan demiyoruz.” tabirlerini kullandı.
Asansörün çalışmaması nedeniyle bebek otomobiliyle yürüyen merdivenden çıkmak zorunda kalan Rümeysa Özdemir de “Burada tek taraf var mesela. Buradaki asansör çalışmadığı için bebek otomobillerini merdivenle çıkartmak zorunda kalıyoruz. Bu, uzun müddettir var olan bir sorun. Asansörlerin hepsi çoğunlukla da esasen. Bu türlü periyodik olarak bir bozukluk sırasına giriyorlar. Aşağıda çoklu olan asansörlerde de birebir sorun var maalesef.” diye konuştu.
Bebek otomobiliyle yürüyen merdivenleri kullanmanın tehlikesine değinen Özdemir, “Biz anne olarak olabildiğince dikkat etmeye çalışıyoruz lakin çocuğu indirip farklı halde çıkaramayacağımıza nazaran de bir sistem geliştirmek zorundayız. Geliştirdiğimiz metot de bu türlü.” dedi.
Özdemir, çalıştığı yere çocuğunu da vakit zaman yanında götürdüğünü anlatarak, “Senelerdir burayı kullanıyorum. Üniversiteyi de burada okudum. Hasebiyle olağanlaştı. Olağan olmayan bir şey, her gün buna söyleniyoruz fakat iyileştirilmediği sürece yapabileceğimiz hiçbir şey yok.” değerlendirmesini yaptı.
Bebek arabası kullanan anne Şehadet Akgül de yürüyen merdivenlerin ve asansörlerin bozuk olmasından şikayet etti.
Çok katlı yerlerde çok daha büyük kasvet yaşadıklarının altını çizen Akgül, “Birkaç merdiven değiştirmemiz gerektiğinde daha büyük eza oluyor. Ben iki çocuğumla bir arada toplu taşıma kullanıyorum. Hani ikisini birlikte koruma edip hem kendimi inançta tutmak hem arabayı kamufle etmeye çalışmakta çok sorun yaşıyorum. İyileştirilme ismine gördüğümüz hiçbir adım yok maalesef. Daima arıyorsunuz, şikayet oluşturuluyor. ‘Tamam halledeceğiz’ diyorlar lakin olmuyor. Mesela haftalardır burası bozuk. Buraya has bir problem da değil.” tabirlerini kullandı.
Aydın Taşkın ise Şişhane İstasyonu’ndan Hacıosman’a kadar bütün metro istasyonlarında arızaların yaşandığını söyledi.
Bu arızaların 4 aydır devam ettiğini, İBB Tahlil Merkezi Alo 153’ü de yaklaşık 50 defa aradığını söyleyen Taşkın, “Bir türlü tahlil bulamıyorlar. Yaşlısı, çocuğu, hastası olan var. Ne yürüyen merdiven ne de asansör…” dedi.
Taşkın, şimdi binmediği aracın fiyatını İstanbulkart’la peşin verdiğini, İBB’nin vatandaşlara hizmet etmek zorunda olduğunu aktardı.
İBB’nin kendisini ücretsiz taşımadığını belirten Taşkın, “Ben hizmet istiyorum. Beni ücretsiz taşımıyor. Bir gün param olmasa beni geçirmez. Geçen akbilim bozuldu, beni geçirmedi. Ne olacak bu İstanbul’un hali, ben bilmiyorum.” dedi.
Yolculardan Yusuf Kartal da yürüyen merdivenlerin her yerde bozuk olduğunu savundu.
Kartal, “Ben Etiler’deki okulumdan metroyla geliyorum. Orada da bozuktu. Artık Levent’e bindim, orada da bozuktu. Artık buraya geldim, burası da bozuk. Berbat, durum vahim.” halinde konuştu.
Muhabir: Ekip
BALKAN YEMEKLERİ
2 gün önceHABERLER
5 gün önceHABERLER
10 gün önceBALKAN YEMEKLERİ
18 gün önceHABERLER
27 gün önce