DOLAR 34,5537 0.2%
EURO 36,0209 -0.61%
ALTIN 3.006,211,51
BITCOIN 34348090.9216%
İzmir
20°

HAFİF YAĞMUR

06:23

SABAHA KALAN SÜRE

Konuşan yerli yük taşıma aracı gözünü Avrupa pazarına çevirdi
152 okunma

Konuşan yerli yük taşıma aracı gözünü Avrupa pazarına çevirdi

ABONE OL
21/08/2024 00:00
Konuşan yerli yük taşıma aracı gözünü Avrupa pazarına çevirdi
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

ANKARA (AA) – Ostim Teknopark bünyesinde faaliyet gösteren BULAQ Teknoloji tarafından geliştirilen robotik araç platformları, yapay zeka sayesinde yük taşıma, zirai ilaçlama, keşif ve gözetleme üzere birçok alanda kullanılabiliyor.

Yaklaşık 2 yıl evvel kurulan ve 6 bireyden oluşan genç bir takımla çalışmalarını sürdüren firmanın ürettiği otonom araçlar (sürücüsüz), muhtaçlığa nazaran donatılarak hem iç hem dış yerlerde yük taşıyabiliyor. Ziraî ilaçlama da yapabilen araçlar, güvenlik tehdidine karşı gözetleme faaliyetinde de bulunabiliyor.

Firmanın kurucu ortağı Aşkan Jalali, AA muhabirine yaptığı değerlendirmede, sesli komutlarla insan ve makine etkileşimi sağlayan araçlarla Avrupa pazarında rekabet edebilmeyi hedeflediklerini, bilhassa sanayi 5.0 için gereken kalite ve sürdürülebilirliği yakalamayı amaçladıklarını anlattı.

Zorlu arazi şartlarında yük taşıyabiliyor

Yapay zeka sistemiyle sesli komut alan ve konuşabilen “Karay-M” ismini verdikleri aracın, 350 kilograma kadar yük taşıyabildiğine işaret eden Jalali, “Araç, hassas GPS sistemi kullanarak yahut manzara sürece üzerinden yol şerit takibi yaparak yük taşıyabiliyor. Araç, kullanıcısıyla yapay zeka aracılığıyla konuşabiliyor, sesli komut alabiliyor, kendini tanıtabiliyor, telefona indirilen uygulama sayesinde rahatça kullanılabiliyor.” dedi.

Jalali, aracın, şantiye alanları ve topraklar üzere kuvvetli şartlara sahip dış yerlerde da yük taşıyabildiğine dikkati çekerek, Gazi Üniversitesinin, bilimsel araştırmalarda kullanmak üzere iki araç satın aldığını söyledi.

Tarımda verimliliği artırmayı amaçlıyor

“Karay” isimli aracın ise bilhassa tarım alanlarında ilaçlama faaliyetinde kullanıldığını bildiren Jalali, kelam konusu sistemin maliyet açısından avantaj sağladığını belirtti.

Aşkan Jalali, bilhassa üzüm bağları ve meyve bahçelerinin ilaçlanmasında klasik olarak el ve traktör idaresinin kullanıldığını anlatarak, şöyle devam etti:

“Teknolojiyi kullandığınızda ise dron yahut emsal sistemlerle ilaçlama yapmanız mümkün değil zira ağaçların alt kısımları ve yapraklarının ilaçlanması gerekiyor. Dronlar yüksek irtifada ilaçlama yaptığı için rüzgarın da tesiriyle ilaçlar işe yaramıyor. Traktör üzere klâsik metotlar ise son devirde mazot ve personel maliyetlerinin fazla olması nedeniyle çiftçilerimizi zora sokuyor.”

Otonom ilaçlama sisteminin Avrupa’da kullanıldığını, bunu Türkiye’de de üretebileceklerini düşünerek çalışmaya başladıklarını aktaran Jalali, “Aracın birinci modelini ürettikten sonra bunu geliştirmeye başladık. Şu an eserimiz hazır. Önümüzdeki aylarda hem yurt içi hem de yurt dışı pazara çıkmak istiyoruz. Şu an yurt dışı pazarda Azerbaycan ile görüşmelerimiz sürüyor. Ürettiğimiz araçlarda gaye pazarımız, rekabetin ağır olduğu Avrupa. Biz hem maliyet hem de kalite açısından bu pazarla yarışabileceğimizi düşünüyoruz.” değerlendirmesini yaptı.

Patent başvurusu

Jalali, ilaçlama yapacağı noktaları santimetre hassasiyetinde belirleyen ve yalnızca o noktalara ilaç atan bir yazılım geliştirerek, patent başvurusunu yaptıklarını da belirtti.

Yapay zekayı her evrede faal biçimde kullanmayı hedeflediklerine işaret eden Jalali, enkaz altındaki insanların pozisyonunu tespit etmede kullanılan “Sismik Bilgi Sürece Tabanlı Enkaz Altı İnsan Algılama Sistemi” ve fizikî varlıkların dijital ikizlerini oluşturarak gerçek vakitli haritalama imkanı sunan “Dinamik Dijital İkiz Haritalama Sistemi” çalışmalarıyla da patent müracaatında bulunduklarını aktardı.

Jalali, kritik askeri ve güvenlik operasyonları için tasarladıkları “Hareketli Baz Platformlar için Yüksek Hassasiyetli Pozisyonlandırma ve İnançlı Haberleşme Sistemi” ile tescil almaya hak kazandıklarını kelamlarına ekledi.

Muhabir: Seda Tolmaç

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP