AA
İSTANBUL (AA) – Güvenlik hizmeti veren CrowdStrike’tan kaynaklanan global yazılım sıkıntısının en çok etkilediği kesimlerin başında havacılık geldi.
Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı (EUROCONTROL) tarafından yayımlanan Avrupa Havacılık Genel Bakış Raporu’nda, 19 Temmuz’da CrowdStrike’tan kaynaklanan yanlışın, hava yolları ve havalimanları üzerinde zincirleme tesir yarattığı belirtildi. Böylelikle, halihazırda hayli ağır olan rotalar üzerinde de ek baskı oluştu.
Orta Avrupa’nın büyük kısmındaki güçlü hava şartlarıyla birleşen bu durum, kıta genelinde kıymetli gecikme ve aksamalara neden olurken, uçuşların gecikmeleri de rekor düzeylere ulaştı.
Ayrıca raporda, global kesintinin çok sayıda hava yolu ve havaalanını etkilediğine işaret edildi. İngiltere’de bulunan, ülkenin ve dünyanın en büyük havalimanlarından Heathrow ve Gatwick’te de kesintiden ötürü gecikmeler yaşandı.
Merkezi ABD’de yer alan “FlightAware” internet sitesindeki datalara nazaran ise global yazılım sorunu dünya genelinde günde ortalama 90 bin uçuş yapan ticari hava yolu firmalarını önemli ezaya soktu.
Kriz günü 5 bin 171 sefer iptal edilirken, 46 bin 13 uçuşta rötar yaşandı.
Dünyada bu yıl günlük uçuş iptal ortalaması yaklaşık 1200 oldu, 19 Temmuz’da ise uçuş iptallerinde 4 katın üzerinde artış meydana geldi.
Yazılım sıkıntısının şirketlere maliyeti
Küresel yazılım şirketlerinin hava yolu şirketlerine maliyeti de oldu. Delta Air Lines Üst Yöneticisi (CEO) Ed Bastian, CrowdStrike’tan kaynaklanan global yazılım probleminin şirkete maliyetinin 500 milyon dolar olduğunu belirtti.
Bastian, aksaklıklar nedeniyle tazminat isteyeceklerini belirterek, “Başka seçeneğimiz yok.” dedi.
CrowdStrike’tan kaynaklanan global yazılım sorunu global piyasalarda da satış baskısını artırmıştı.
Böylece hava yolu şirketlerinin paylarında geçen ay genel olarak bir düşüş eğilimi görüldü.
Temmuzda ABD hava yolu şirketleri Southwest Airlines’ın payları yüzde 5,8, American Airlines’ın yüzde 6,1, United Airlines’ın payları 6,7 paha kaybetti.
Yatırımcısına, Fransız Air France yüzde 0,1, Çin’li China Southern Airlines yüzde 1,7 kaybettirdi. Borsalarda, Japan Airlines’ın paylarında yüzde 3, Güney Koreli Jeju Air’in paylarında yüzde 6,2, Kanadalı Air Canada’nın paylarında yüzde 11,1 azalış görüldü.
Küresel yazılım meselesine rağmen Delta Air Lines’ın payları arttı
Küresel yazılım probleminden global bazda en olumsuz etkilenen şirketlerden bir tanesi ABD merkezli Delta Airline olmasına rağmen bu şirketin payları geçen ay yüzde 6,9 arttı.
Yatırımcısına, Alman Lufthansa yüzde 1,6, Avustralya merkezli Qantas yüzde 10,4 kazandırdı.
Dünyanın önde gelen hava yolu şirketlerinin temmuz ayı pay performansları şöyle:
Şirket | Temmuz ayı pay performansı (yüzde) |
Qantas | +10,4 |
Delta Airlines | +6,9 |
Lufthansa | +1,6 |
Air France | -0,1 |
China Southern Airlines | -1,7 |
Japan Airlines | -3 |
Southwest Airlines | -5,8 |
American Airlines | -6,1 |
Jeju Air | -6,2 |
United Airlines | -6,7 |
Air Canada | -11,1 |
Muhabir: Burhan Sansarlıoğlu
ARAŞTIRMA-İNCELEME
4 gün önceBALKAN YEMEKLERİ
6 gün önceBALKAN YEMEKLERİ
6 gün önceHABERLER
8 gün önceHABERLER
13 gün önce