[responsivevoice_button voice=”Turkish Female” buttontext=”Yazıyı Sesli Dinle/Durdur”]
Olağanüstü günler yaşıyoruz. Salgın nedeniyle birçok sektör olumsuz etkilendi, bunlardan biri de maalesef bizim de içinde bulunduğumuz basın camiası. Çok şükür eleman çıkartmadık, aynı tirajla gazete basmaya devam ediyoruz. Ancak bu dönemde özellikle Bölgesel ve Yerel Basın ’da ciddi sıkıntılar var. Bu konuda bir şeyler yapılmalı, hem bizler hem de reklam veren ve aracı olan kurumlar olarak.
Mesela gazeteler olarak bizler artık yavaş yavaş dijitale dönmeliyiz. Diğer gazetelerle ortak çalışmalar ve kooperatif yardımlaşma yapabilmeliyiz. Zira, Türkiye’de ilk Koronavirüs vakasının duyurulduğu 11 Mart’tan bu yana gazete tirajları yüzde 25 düştü. Basılı Gazete ve Dergilerde kullanılan Reklam oranı ise son 3 yılda yüzde 25’lerden yüzde 15’lerin de altına düştü. Sektör alarm veriyor.
4000 kadar yerel basın çalışanı var
Türkiye’de bugün 1000 civarında günlük yerel gazetenin toplam satış ortalaması 100 bin civarında. Her yerel gazetede editör, sayfa sekreteri, grafik tasarımcı, dağıtıcı, web sayfası sorumlusu şeklinde ortalama 4 kişi çalıştırdığını düşünüyoruz. Kabaca bir hesapla Türkiye genelinde 4000 kadar yerel gazete çalışanı var diye tahmin edilebilir. Bunun yanında bu gazetelerin çalıştığı matbaalar ve onların çalışanları, abone oldukları haber ajansları ve onların çalışanları, dağıtım kurye ve posta çalışanları, tedarik ettikleri kırtasiyenin çalışanları var. Bölgesel ve yerel basının birlikte çalıştığı ve bundan ekmek yiyen kurumlar var. Ayrıca bu basın sektörü, bölgesel ve yerelde farklı bir dinamizme ve haber paylaşımına sahip. Var olması ve kapanmaması gerekiyor.
Yerel ve Bölgesel basına düşen görevler
Çözüm olarak birkaç önerimiz var. Öncelikle Bölgesel ve Yerel basının üstüne düşen bir takım görevleri olduğunu söylememiz gerekiyor. Mesela kendi içlerinde artık kooperatif çalışmaya başlamaları ve organize olmaları gerekiyor.
Ama en önemlisi Bölgesel ve Yerel basının çok acilen dijitale dönmesi, web sayfalarını kurup geliştirmeleri, e-gazete yapmaları ve bir an önce online haberciliğe geçmeleri yararlı olacaktır.
Yerel ve Bölgesel basına verilmesi gereken destekler
Ancak diğer yandan, Bölgesel ve yerel basının bu dönemde mutlaka desteklenmesi gerekiyor. Türkiye’de yerel ve bölgesel gazetelerin reklam pastası payları yaygın basına göre yüzde 1’ler civarında bile değil. Bu yüzden gerçekten desteğe ihtiyaçları var. Basın ilan kurumu, yerel gazetelere eleman çıkartmamak şartıyla hibe desteği veya elemanların SGK ödemelerini konusunda maddi destek verebilir. Yerel medya KOBİ kapsamında Kredi Garanti Fonu’ndan veya KOSGEB’den uygun şartlarda kredilendirilebilir veya küçük hibe destekleri verilebilir. Hijyen nedeniyle gazeteler poşette olması gerektiğinden en azından ekstra maliyet olacak bu poşetlerin maliyeti karşılanabilir. Basın ilan kurumu ile resmi ilanların küçük bir kısmı geçici bir süre de olsa yerel basına verilebilir. Kamu kurumlarının resmi ilan statüsünde olmayan reklamlarına ayrılan bütçenin bir kısmını yerel medyaya ayrıla bilinir, özellikle son günlerde kamu spotları üreten Sağlık Bakanlığı ve Gençlik ve Spor Bakanlıklarının ilanları yerel basına da verile bilinir. Marketler el ilanı, broşür, insertler basıp ev ve apartmanların posta kutularını çöp haline çevireceklerine yerel gazetelere tam sayfa reklamı daha uygun fiyatlara basabilirler. Yerel Medyanın dijital dönüşümünde kullanılmak üzere teknolojik altyapılarına destek verile bilinir.
Basın için bereketli bir döneme giriyoruz
Basın için bereketli bir ilan dönemine giriyoruz. Önümüzdeki dönemde ufak bir ekonomik canlanma olabilir. Salgınla birlikte tüm kurumlar ekonomik sıkıntı nedeniyle mustaripler. Ancak Belediyeler, Reklam veren şirketler ve Basın İlan kurumu sıkıntı çeken değil yerel medya için sıkıntı gideren can simitleri olmalıdır. Önümüzdeki günler reklam ve ilan için çok ideal zamanlardır. Bakınız bu hafta 23 Nisan ardından Ramazan Bayramı, 19 Mayıs, Anneler günü, Babalar günü, 15 Temmuz ve 30 Ağustos gibi özel günleri idrak edeceğiz. Bu dönemler özellikle Belediyeler ve reklam veren şirketlerin yerel ve bölgesel medyayı ilanlarla desteklemesini bekliyoruz.
Rifat Sait
24.Dönem İzmir milletvekili
Balkan Stratejik Araştırmalar Merkezi (BASAM) Başkanı
Balkan Günlüğü Gazetesi İmtiyaz sahibi
www.balkangunlugu.com
rifatsait@gmail.com
HABERLER
20 saat önceHABERLER
20 saat önceKÖŞE YAZARLARI
4 gün önceKÖŞE YAZARLARI
9 gün önceKÖŞE YAZARLARI
15 gün önce
Dijital geçilmesi gerek
Katılıyorum okudum doğru bir analiz