DOLAR 32,9949 -0.11%

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

İSTANBUL (AA) – Sarp, AA muhabirlerine, şirketin operasyonları ve maksatlarına ait açıklamada bulundu. Anadolu Jet’ten AJet’e geçiş süreci için Ağustos 2023’te müracaat ettiklerini, sonraki süreçte memleketler arası sivil havacılık gereği kimi ihtiyaçları tamamlamaları gerektiğini ve bu ihtiyaçları tamamlamak için ağır tempoyla çalıştıklarını lisana getiren Sarp, kendileri için tepenin 31 Mart olduğunu ve o gün emniyetli bir halde aksama yaşanmadan operasyonlara başladıklarını söyledi.

​​​​​​​Kerem Sarp, AJet’in, Türk Hava Yollarıyla (THY) mantalite olarak, çalışma kültürü olarak büsbütün birbirinden başka ve prensiplerinin farklı olduğunu vurgulayarak, şöyle devam etti:

“Belki tam anlatamadık, bizim en büyük eksikliğimiz bu olabilir. Biz bunu anlatmak için birinci evvel şunları yaptık; bir, bu büsbütün düşük maliyetli bir hava yolu konseptiyle çalışacak. Kesimdeki taşıyıcıların hizmet kalitesine ise yakın ve bunun birazcık daha üstünde hizmet vereceğiz. Fakat birinci başta ne yaptık? Biz bütün kontuarları THY’den ayırdık. Niçin? THY marka algısıyla AJet’in marka algısı birbirinin içine girmesin diye. Yurt içi meydanlarda, yurt dışı meydanlarda fiziki kuralların müsaade verdiği her yerde bunu yaptık. İki, yurt dışı ve yurt içinde teşkilat yapılanmamız olmadığı için handling firmalarıyla bizim ismimize bizi temsil edecek birer tane yetkili atadık ve bunlarla ilgili kontakları bitirdik. Bir operasyon anında bir aksaklık olduğunda bu bireylerin yolcularımızla ilgilenmesi ve onların uçuş aksaklığında yaşadığı meseleleri tolere edip azaltması için kontratlarımızı bu formda bütün dünyanın her yerinde yaptık.”

“2025’e gelmeden 150 uçağa daha süratli ulaşacağımızı görüyoruz”

Sarp, 6 aylık devirde bakıldığında proje takvimleriyle birebir aynı gittiklerinin bilgisini paylaşarak, kendilerinin farklı bir IT yapısına sahip olduklarını belirtti.

Kerem Sarp, “Bizim gayemiz ekim sonuna gerçek bu takvimde ilerleyip AJet’in dijitalleşmede başka kesimdeki düşük maliyetli hava yollarıyla birebir teknolojiye kavuşması ve ondan sonra da süratli bir biçimde teknolojisini daha fazla ilerleterek, birçok işini yapay zekaları kullanarak, iş süreçlerini kısaltarak kullanıcının daha süratli erişebileceği bir iş modeline geçmeyi planlıyoruz.” diye konuştu.

Herkeste bir marka karmaşası olmasının doğal olduğunu anlatan Sarp, halihazırda hem Anadolu Jet uçaklarının, hem de AJet uçaklarının varlığından bahsetti.

Sarp, “Şimdi uçakların boyanması belirli bir müddet istiyor ve bunun için de kâfi biçimde hangarlarda bir kapasitenin olması lazım. Bu uzun soluklu bir iş. İkincisi bizim düşük maliyetli hava yolu modelini çok yeterli uygulayabilmemiz için, maliyetleri de aşağıya getirmek için bizim filo yaşımızın daha düşük olması gerekiyor. Bunun için de filomuza yeni uçakların girmesi gerekiyor. Önümüzdeki sene yaklaşık 40’a yakın yeni kuşak uçağın girişi planlanıyor ve bu uçakların gelmesiyle birlikte uçaklar gelirken tamamı AJet logolarıyla ve AJet olarak boyanmaya başlanacak. AJet’in marka olarak alanlarda görünürlüğü daha fazla artacak.” tabirini kullandı.

Markanın dönüşüm sürecinin biraz uzun olacağını kaydeden Sarp, filodaki uçak durumunu da anlattı.

Kerem Sarp, 3 yıllık süreçte 100’e yakın uçağın AJet işletme ruhsatına geçmesini planladıklarını aktararak, “Bu sene 5’ti bunu 8 yaptık. Önümüzdeki sene için şu anda biz pilot alım ilanlarına çıktık, yurt içi ve yurt dışı. Buradan gelecek pilot sayısı bizim için çok değerli. Buradan gelecek pilot sayısına nazaran de çabucak mevcutta eskide kullanılan Anadolu Jet uçaklarını süratli halde kendi işletme ruhsatımıza geçirip yeniden onları AJet olarak uçuracağız.” bilgisini paylaştı.

On yıllık stratejilerine değinen Sarp, filodaki uçak sayısını 2028’de 150’ye ulaştırma, ondan sonra da 200 uçağı geçme amaçlarının olduklarını vurguladı.

Sarp, bu amaçları daima takip ettiklerini lisana getirerek, “Ben şunu söylüyorum, biz 2025’e gelmeden evvel şayet beklediğimiz büyümeleri gerçekleştirirsek, 150 uçağa daha süratli ulaşacağımızı görüyoruz. Şu anda önemli manada bir talep var. Bu talebi karşılamakta şu anda zorluk çekiyoruz. Yani bugün 80 değil, 90 değil, bundan 10 tane daha fazla uçağımız olsaydı şu anda çok daha fazla opere edebileceğimizi ve bu uçakları da doldurabileceğimizi görüyoruz.” değerlendirmesinde bulundu.

AJet Genel Müdürü Sarp, iç hatlarda çok önemli bir talep olduğunu, dış sınırlara da daha yük vermek istediklerini vurgulayarak, bunu karşılayabilmek için kendilerinin uçak sayılarını, pilot sayılarını artırmaları ve süratli bir biçimde de bu büyümeye ayak uydurmaları gerektiğini aktardı.

“Şu anda 32 ülkeye uçuyoruz, 2033’te bunu 50 ülkeye çıkartmayı hedefliyoruz”

Sarp, yeni rotalara da değinerek, şu anda yaklaşık 32 ülkede, 52 yurt dışı noktasına uçtuklarını belirtti. Birinci başta 32 ülkeyi 2025’e kadar 43 ülkeye, 2033’te ise bunu 50 ülkeye çıkartmayı hedeflediklerini kaydeden Sarp, kelamlarını şöyle sürdürdü:

“Şimdi bizim dar gövde uçaklarının, operasyon yaptığımız uçakların yaklaşık 5-5,5 saatlik uçuş müddetini göz önüne aldığınızda Sabiha Gökçen Havalimanı’na 5-5,5 saatlik uzaklıktaki ara neresi var? Avrupa’nın tamamını kapsıyorsunuz. Avrupa’da uçmadığımız şu anda ülkeler var, başşehirler var. Birebir vakitte ülkenin büyüklüğüne baktığınızda yalnızca bir-iki noktaya uçtuğumuz yerler var. Tekrar başka kentlere sefer sayısı artırmayı ve oralara başlamayı düşünüyoruz. Orta Doğu coğrafyası var, Türki Cumhuriyetler var. Yeniden birebir formda de bizim gidebileceğimiz bu uçaklarla Kuzey Afrika’daki muhakkak destinasyonlar var. Ağustos’ta Kahire’yi açıyoruz. Kahire’den sonra ekimde Şarm El-Şeyh ve Hurgada uçuşlarına başlıyoruz ve bu noktaları büsbütün kapsayacak biçimde, hangi yıl hangisini açacağımızın planları şu anda elimizde var. Yani önümüzdeki 10 yıllık stratejik planında muhakkak bir plan dahilinde büyüme stratejilerimizi koydum, bunlar yeni sınırlar. Tekrar birebir biçimde günde bir sefer olan yeri günde iki sefere nasıl çıkartırız? Haftada üç uçtuğumuz yeri her gün sefer koyacak formda nasıl planlayabiliriz? Bunların büsbütün stratejilerini hazırladık. Yani bizim 10 yıllık süreçte dış sınırlarda ortalama yıllık yüzde 16 üzere büyüme maksadımız var. İç sınırlarda da bu artan talebi karşılamak için 10 yıllık süreçte ortalama yüzde 6’lık bir büyüme amacımız var”

İç çizgilerde kapasite artışından ödün vermeyi düşünmediklerini aktaran Sarp, dış çizgilerde da 10 yıllık dönemde 70’e 30 olan istikrarın, 50-50’ye gelmesini hedeflediklerini lisana getirdi.

“Bir yerde kapasite artarsa monopol kırılır, arz attığı için fiyatlar aşağı gelmeye başlar”

Kerem Sarp, bir yerde kapasite arttığı, monopol kırıldığı vakit, arz arttığı için fiyatların otomatikman aşağı gelmeye başlayacağını söyleyerek, aslında şu anda AJet’in havacılıktaki yapacağı aksiyonlardan birisinin de bu olduğuna vurgu yaptı.

Sarp, “AJet, THY’den farklı, kendi büyüme stratejilerini hayata geçirdiğinde bu büyümeyle birlikte uçuş ağının gelişmesi, frekansların derinleşmesi, daha fazla frekansı koyması, yurt içi ya da yurt dışında, otomatikman esasen pazara sunduğunuz arzı artırdığı için ekonomik fiyatların bulunması noktasında da katkı sağlayacak. En büyük etkenlerden birisi de bu olacak. Bugüne kadar bir başkanlık seviyesinde görülen Anadolu Jet’in kendine özgün bir pazarlama stratejisi, büyüme stratejisi yoktu. Bu yalnızca şirket bünyesinde değil, tıpkı vakitte dışarıda büyümek istediğinizde, yurt dışında yeni frekanslar açmak istediğinizde, gittiğinizde oranın lokal ve sivil otoritesi tarafından da dikkate alınmıyordu. Niçin? Diyordu ki esasen siz küme olarak ya da işte THY aslında TK koduyla uçuyordu. Aslında buraya 3 tane uçuyorsun diyordu. Anadolu Jet bir tane daha artırmak istediğinde esasen gereğince kapasiteyi kullanmışsınız.” açıklamasında bulundu.

Son bir, bir buçuk yılda Anadolu Jet’te alamadıkları müsaadelerin olduğunu, lakin farklı bir şirket olup, başka bir hükmî kişiliğe kavuştuklarında muhataplarının bakış açısının değiştiğini anlatan Sarp, THY şemsiyesinden ayrıldıktan sonra şu anda artık kendilerinin yurt dışında da başka bir hükmî kişilik olarak görüldüğünü belirtti.

Sarp, “Bu yüzden müsaadeleri daha rahat alıyoruz ve daha fazla uçuş imkanı sağladığımızda fiyatlar da biraz daha aşağıya gelecek. Zira arz fazlası olacak. Talep gereğince artmadığı, bu düzeylerde kaldığı surece de yeniden tıpkı şeyi yaşayacağız. Fiyatlar aşağıya gelecek.” dedi.

“Önceliklerimizden birisi hizmet standartlarımızı low-costların bir çıta üstüne çıkartmak”

AJet Genel Müdürü Sarp, önceliklerinin, hizmette bir standardı tutturmak olduğunu kaydederek, yolcunun memnuniyetinin kendileri için değerli olduğunu söyledi.

Sarp, “Şimdi biz kampanyalar yapıyoruz işte 1 avroya bilet sattık, 290 lira iç sınırları sattık. Artık ağır dönemde yüzde 40, yüzde 20 dış çizgilere indirimler uyguladık ve bundan sonra da kampanyalarımız süratlice devam edecek. Bu istikametimizi de kullanacağız. Maliyetleri aşağı getirdiğimiz surece bunun yansıması olacak yolcu nezdinde. Daha ekonomik kaidelerde bilet alacaklar. Fakat biz bunu yaparken salt low-cost mantığıyla ‘yolcu uçağa nasıl biniyorsa binsin, tecrübede sorun yaşadı, yaşamadı, benim için değerli değil, benim standardım bu’ demiyoruz.” tabirini kullandı.

Sektördeki low-cost olarak görülen hava yolu firmalarının sunduğu standardın bir tık üzerine çıkmayı hedeflediklerini anlatan Sarp, rötar konusunun yalnızca bir hava yoluna ilişkin bir şey olmadığını lisana getirdi.

Kerem Sarp, “Bugün yalnızca AJet konuşuldu. Yarın diğer bir hava yolu konuşulabilir fakat kesimin genel bir meselesidir. Bizim yaşadığımız sorunun bir benzerini şu anda Türkiye’deki taşıyıcılar yaşıyor, Avrupa’daki taşıyıcılar yaşıyor. Haberleri görüyorsunuz işte daima onlar da tıpkı şeyi söylüyorlar. İşte hava yoğunluğu, hava alanının ağır olması. Yeniden tıpkı halde Avrupa hava alanındaki trafiğin artmasının da tesiri var.” diye konuştu.

Bununla birlikte “on time” performanslarını yani vaktinde kalkış oranlarını da daha üste çıkaracaklarını kaydeden Sarp, bu alanda da örnek gösterilecek bir hava yolu olmayı hedeflediklerini kelamlarına ekledi.