DOLAR 34,5700 0.23%
EURO 36,0187 -0.61%
ALTIN 3.004,831,46
BITCOIN 34088881.16329%
İzmir
17°

PARÇALI AZ BULUTLU

SABAHA KALAN SÜRE

Çin araba markaları Türkiye’de yatırım atağına kalktı
371 okunma

Çin araba markaları Türkiye’de yatırım atağına kalktı

ABONE OL
10/07/2024 05:40
Çin araba markaları Türkiye’de yatırım atağına kalktı
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

İSTANBUL (AA) – Ticaret Bakanlığı’nın yerli üretimin iç pazardaki hissesinin yükseltilmesi ve korunması ile yurt içine yatırımların özendirilmesi emeliyle Çin menşeli akaryakıtlı ve hibrit binek arabalara ek gümrük vergisi uygulanması kararı, sonuçlarını vermeye başladı.

  • Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Çinli BYD’den Türkiye’ye dev yatırım
  • Türkiye’de yatırım kararına imza atan BYD, teknoloji ve inovasyonla öne çıkıyor

Kararın akabinde, sıklıkla “Türkiye’yi Avrupa’ya açılan bir kapı” olarak gördüklerini lisana getiren Çin markaları, aksiyon ve yatırım planlarını açıklamaya başladı.

BYD’nin Türkiye’ye yönelik yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım kararının, bir “kelebek etkisi” yaparak Türkiye’de yatırım yapmayı planlayan DFSK, Skywell, Chery, MG ve SWM üzere öteki Çin markalarına da olumlu yansıyacağı öngörülüyor.

BYD

Çinli markalar ortasında yatırım konusunda birinci somut adım dünyanın en büyük elektrikli araba üreticilerinden BYD’den geldi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın himayesinde Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ile BYD Yönetim Kurulu Lideri Wang ortasında imzalanan mutabakat kapsamında firmanın, Türkiye’ye yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım yapacağı duyuruldu.

Yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araba üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik AR-GE merkezi kurulmasını içeren muahede kapsamında, tesisin 2026 sonunda üretime başlaması ve 5 bin bireye direkt istihdam sağlaması bekleniyor.

Uzmanlar, Çin’in Türkiye’nin dış ticaret açığında değerli bir role sahip olduğunu ve otomotiv dalının de bu açıktaki en kıymetli bölümlerden biri pozisyonunda bulunduğunu belirtiyor. Bu gelişmenin bir “kelebek etkisi” yaparak öbür Çin markalarına da olumlu yansıyacağı öngörülüyor.

Skywell

BYD’nin yatırımı kadar şimdi somut bir adım atılmasa da birçok Çin markası da yatırım konusunda istekli görünüyor.

AA muhabirinin yaptığı derlemeye nazaran, Türkiye’de daha evvel yatırım için yer baktıklarını açıklayan Ulu Motor ile Çin’in teknoloji firmalarından Skywell’in üreticisi Skyworth yetkilileri, mevcut stratejik ve teknolojik iştiraklerini küresel platformlarda büyütmek üzere Ankara’da bir ortaya geldi.

Türkiye’de bir araç üretim çizgisi kurmak, yedek modül tedarik sistemini Türkiye’ye getirme ve birtakım modüllerin üretimini burada yapmayı da planları ortasına koyma konusunda çalışmaları devam eden Skywell yetkilileri, Türkiye’nin yeni güç araç sanayisi teknolojisini ve kapasitesini geliştirmeyi hedeflediklerini belirtti.

DFSK

Türkiye’de SHS Otomotiv distribütörlüğünde binek ve ticari araçlarıyla faaliyet gösteren, Çin’in en büyük dört araba üreticisinden biri olan DFSK yetkilileri de yatırım ve paydaşlıklar konusunda niyet beyan etti.

Seres Group Denizaşırı Başkanı Zhang Xingyan markanın İstanbul’daki E5 modelinin tanıtımında yaptığı konuşmada, şu sözleri kullanmıştı:

“Türkiye pazarı DFSK için stratejik değere sahip ve Türkiye’yi Avrupa’ya açılan bir kapı olarak konumlandırmayı hedefliyoruz. Avrupa’da üretim tesisleri kurma planlarımızdan biri olan Türkiye, en kıymetli aday ülke pozisyonunda. Türkiye pazarına daha düzgün hizmet verebilmek maksadıyla temmuz ayından itibaren kapsamlı satış sonrası eğitimleri başlatmayı planlıyoruz. Her tüketiciye uygun ve profesyonel hizmet sunabilmek için güçlü bir satış ve hizmet ağı kurmayı hedefliyoruz. Ayrıyeten, lokal hükümetler ve iş ortaklarıyla faal işbirliği yaparak yeni güç araçları sanayisinin gelişimine katkıda bulunuyoruz.”

Chery

Türkiye araba pazarında en fazla pazar hissesine sahip Çin markası olan Chery’den de ek vergi uygulaması sonrasında değerlendirme geldi.

Chery Türkiye Başkanı Si Fenghuo, yazılı açıklamasında, “Türkiye, bizim en stratejik pazarlarımızdan bir tanesi ve ayrıyeten Chery’nin Avrupa stratejisinin de değerli bir modülü. Bu nedenle Chery markası olarak müşterilerimize daha uygun hizmet verebilmek ismine Eylül 2022’de büsbütün kendi öz sermayemiz ile iştirak şirketimiz olan Chery Türkiye’yi kurduk. Hükümetin vergi düzenlemesi kararına hürmet duyuyoruz. Mevcut durumu göz önüne aldığımızda, bir taraftan yapılan değişikliklere ahenk sağlamak için çalışırken, öbür taraftan da ilgili Bakanlıklarla birlikte Türkiye’de fabrika inşasının ve Türkiye’de üretimin fizibilite tahliline ağır bir formda çalışıyoruz. En kısa müddette Türkiye’de üretim gerçekleştirebilmek için efor içerisindeyiz.” değerlendirmesinde bulunmuştu.

MG

Doğan Trend Otomotiv Üst Yöneticisi (CEO) Kağan Dağtekin de şu değerlendirmeyi yapmıştı:

“MG idaresi, Avrupa’daki gelişimini devam ettirmek üzere Avrupa’da üretim tesisleri kuracaklarını resmen paylaşmışlardı. Biz Doğan Trend olarak, Avrupa’da planlanan tesislerin birincisi Türkiye’de olsun diye çalışıyoruz. MG ile geçen hafta niyet mektubu imzalama kademesine geldik. Fakat net bir formda bilinmelidir ki yatırım karar alınması uzun bir süreçtir ve temennilerin ötesinde kati konuşmak hakikat değildir. Sanayi Bakanlığımız da bu yatırım mevzuda işin içinde ve kendilerinden çok âlâ dayanak alıyoruz.”

SWM

Son olarak da Çin’in önde gelen otomotiv üreticilerinden Shineray Group bünyesinde faaliyet gösteren SWM Motor’un, Türkiye’de üretim yapmak için müracaatlarını tamamladığı bildirildi.

Şirketin Türkiye temsilcisi ATMO Group CEO’su Anton Chernov, “Yıllık 50 binden fazla araç üretim kapasitesine sahip bir üretim tesisi üzerinde çalışıyoruz. Üretim tesisi, Türkiye pazarının gereksinimlerini karşılayacak ve tıpkı vakitte Balkan ülkeleri ve AB bölgesindeki başka pazarlara da ihracata odaklanacak.” tabirlerini kullandı.

ODMD listesinde Çin menşeli marka sayısı 11’e yükseldi

AA muhabirinin Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) bilgilerinden derlediği bilgilere nazaran, ODMD listesine yeni Çin firmalarının da dahil olmasıyla pazardaki toplam marka sayısı 54’e ulaştı.

Son periyotta Çin markalarının Türkiye’ye ilgisinde bariz bir artış gözlenirken, bu durum pazara giren firma sayısına da yansıdı.

Türkiye otomotiv pazarında Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD, NETA ve SWM olmak üzere 11 Çin menşeli marka bulunuyor. Bu listeye yakın vakitte Jaecoo markasının da eklenmesiyle Çin menşeli marka sayısının 12’ye yükselmesi bekleniyor.

DFSK ve Chery içten yanmalı motora sahip arabaları Türkiye pazarında satışa sunarken, MG hem elektrikli hem içten yanmalı, başka markalar da elektrikli modelleriyle uzunluk gösteriyor. Lüks segment araba satan Voyah ise ODMD’de listelenmiyor. Ayrıyeten DFSK ve Maxus markaları hafif ticari araç satışı da yapıyor.

Çin markalarının Türkiye pazarından aldığı hisse yüzde 8,3

Çin otomotiv firmalarının Türkiye’deki toplam satışları (otomobil ve hafif ticari) yılın birinci 6 ayında 48 bin 17’ye, otomotiv pazarından aldıkları hisse da yüzde 8,3’e ulaştı.

Çin markaları ortasında DFSK ve Maxus’un ticari araç satışı da bulunuyor. Bu iki markanın hafif ticari satışları hariç tutularak yalnızca araba özelinde bakıldığında Çin markalarının satış sayısı 47 bin 568’e, pazar hissesi ise yüzde 10,27’ye yükseldi.

En fazla satış yapan Çin markaları

Çin otomotiv firmalarının Türkiye’de ocak-haziran periyodundaki satış sayılarına bakıldığında, Chery 34 bin 501 satışla birinci sırada yer aldı. 11 bin 74 adet satış sayısına ulaşan MG ikinci, 1426 satış yapan BYD de üçüncü oldu.

DFSK, araba ve hafif ticari olmak üzere 438 satışla dördüncü, Maxus 195 satışla beşinci sırada konumlandı.

Şubat 2023’te satış sayısı 1000’in altında kalmıştı

Chery ve kimi Çin markalarının satışa şimdi başlamadığı geçen yılın şubat ayına bakıldığında, Çin markalarının toplam satışları 1000 adedin altında kalmıştı. 2023’ün tamamında ise Çin markaları, toplam 967 bin 341 adetlik Türkiye araba pazarında, 59 bin 97 satışla yüzde 6,10 hisseye ulaşmıştı.

Böylece, Çin markalarının hem satış sayısı hem de pazar hissesi açısından Türkiye pazarındaki pozisyonlarını güçlendirdiği görüldü.

İthal araçlar ortasında Çin markalarının hissesi yüzde 12 seviyesinde

Diğer yandan, ocak-haziran devrinde 577 bin 981 adetlik toplam pazarda yerli araç satışları 177 bin 591, ithal araç satışları ise 400 bin 390 adet oldu. Böylelikle toplam pazarın yüzde 69,27’si ithal araçlardan oluştu.

İthal araçlar ortasında ise Çin markalarının hissesi yüzde 12 düzeyinde kayıtlara geçti.

Muhabir: Abdulselam Durdak

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP