Yunanlılar şaka yoluyla “boşaltma” diye adlandırıyorlar, gerçekten modern standartlara göre oldukça küçük bir su kanalı: Uzunluğu 6,5 km, genişliği 16,5 kilometre, derinliği ise 8 metreden oluşmaktadır. Kanal Ege ve İyon Denizi arasında hızlı bağlantı sağlamanın yanı sıra Adriyatik Denizi, Doğu Akdeniz ve Karadeniz arasındaki yolu kısaltmaktadır.
Sophia Nikolaou
Yunanlılar şaka yoluyla “boşaltma” diye adlandırıyorlar, gerçekten modern standartlara göre oldukça küçük bir su kanalı: Uzunluğu 6,5 km, genişliği 16,5 kilometre, derinliği ise 8 metreden oluşmaktadır. Ancak Mora Yarımadası etrafında 700 kilometre çevrelemekten tasarruf etmenin yanı sıra güneydeki ulaşılması zor tepelere de çıkmanıza ihtiyaç kalmıyor. Kanal Ege ve İyon Denizi arasında hızlı bağlantı sağlamanın yanı sıra Adriyatik Denizi, Doğu Akdeniz ve Karadeniz arasındaki yolu kısaltmaktadır. Söz konusu kanalın inşaatı ve 2000 yıllık arzu arkasındaki nedeni şundan oluşmaktadır.. 1893 yılında iktidara doğru kişiler geliyor, aynı zamanda sanayileşme de kalkınmakta, dolayısıyla kanalın inşaatı için ideal koşullar yaratılıyor. O dönemde kanal üzerindeki çalışmalar oldukça bileşikmiş. Son teknolojiyi kullanabilen Avrupa’nın dört bir yanından mühendis ve mimarlar gözetiminde 2 bin 500 işçi gerekiyormuş. (Almanya ve İtalya’da patlayıcı madde üreten Nobel’in fabrikalarının makineleri dahil) Kanal üzerinden ilk çalışmaları Yunan Devleti’nin kurulmasının ilk yıllarında ilk Vali Ioannis Kapodistrias tarafından başlatılmış. Ancak bu görev için seçilen Fransız mühendis büyük miktarda para talep edince planı reddedilmiş. Süveyş Kanalı’nın açılması Zaimis hükümetini de bir Yunan kanalın açılması için yeni bir yasanın getirilmesini teşvik etmiş ve yabancı bir ortak aramaya başlamışlar. Bu işin zor olacağı tekrar kanıtlanmış, Fransız şirketi, bir Macar mühendis ve bir Fransız firma seçim sırasında iflas etmişler. Son olarak, işadamı ve Yunan Devletinin danışmanı Andreas Singros’un katkıları ile proje 3 yıl sonra tamamlanmış. Trikupis hükümetinin iktidarda olduğu o dönemde yunan topraklarında büyük ölçüde bugün de var olan altyapı çalışmalarında ilk önemli girişimler ve raylı sistem inşa edilmiş. Birkaç yıl sonra binlerce Yunan işçi (bazıları zaten deneyimli) Panama Kanalı’nın inşaatı için fransızlar tarafından angaje edilmişler. Panama analından geçen ilk buharlı gemi SS Ancon, kaptan, Kaptan Nikitas Mavrakis tarafından işletiliyordu. Daha sonra ABD denizcileri adını John Constantine’ne değiştirmişler. Mavrakis uzun yıllar Panama ve Süveyş Kanalı için çalışan birçok deniz kaptanları ve mühendisleri doğum yeri olan küçük Kasos adalı (güneydoğu Ege Denizi’nde adaları).
BAŞARISIZ ERKEN GİRİŞİMLER
Son olarak Kanal açmayı XV yüzyılda Venedikliler denemişler. Yerli ve yabancı hükümdarlarda Kanal açma çalışmaları yapmışlar, ancak o çalışmalar da sonuç vermemiş. Sözkonusu girişim ise son başarısız girişim olmuş. Mora Yarımadası’nı ve anakarayı bağlamak fikri M.Ö. 600 yılında Korintiyalı bir zalimin yönetimi sırasında doğmuş. Fikir olmasına rağmen gereken teknoloji yokmuş. Antik, göz alıcı Corinth’in başarılı tüccarları köle ve atlarla ahşap raylı taşlı yollardan geçerek kayıplar yapmak istemiyormuş. Ünlü Roma İmparatoru Neron döneminde Jül Sezar ve Caligula planlarına göre inşa edilmeye başlanmış. Birkaç bin kölenin yoğun bir çalışması sonucunda tam 3 bin 300 metre uzunluğuna dağılmış, 10 metre derinliğinde 26 test kuyusu ile modern çağ yapısı olarak inşa edilmiş. 1960′lardaki arkeolojik kazılar antik dönemine ait olan diğer keşiflerin de ortaya çıkmasına neden oldu. Örneğin hala izleri belli olan Diolkos gemi patikası. Kanal büyük yük gemileri için çok dar dolayısıyla turizm için kullanılmaktadır, her yıl 50 farklı ülkeden toplam 15 bin gemi kanaldan geçmektedir. Geçenlerde Pire limanından hareket ederek feribotların İyon Adaları ve İtalya’nın popüler yerlerine gidilebilmesi için kanalın genişletilme ve derinletme çalışmaları sürmektedir. Antik Korint yakınlarındaki boğazda araç ve trenler için üç köprü bulunmaktadır. Kanalın giriş ve çıkışını düzenleyen iki köprü bulunmaktadır. Atina’dan yaklaşık 60 km uzakta olan kanal milyonlarca insanın her yıl uğradığı bir geçit istasyonunu oluşturmaktadır. Ziyaretçiler muhteşem sarp kayalıkları, suyun maviliğini gözetleyerek, ve tabii ki fotoğraf çekiyorlar….ve boğazın kült souvlakisinin tadını çıkarıyorlar. Ayrıca 50’lli yıllardan bu yana (aynı kült olan) ve alüminyum folyosu ile paketlenmiş “Casino” baklavasını, popüler tatil yeri olan Mora’ya gelen diğer ziyaretçiler gibi mutlaka sizde denemelisiniz. Korint – Patras karayolu boyunca pastanelerin ve restoranın kapatılması rağmen, efsanevi tatlıcılar tekrar eski moda tatlıları hala bölgeye ulaştırarak kaçınılmaz olduğunu göstermektedirler (21. yüzyılın başından itibaren yeni servis yolu restoran biraz daha uzağa taşıdı).
MACERACILAR KANALI
Kanal sahip olduğu durum itibari ile birçok riskli girişimler için bir yeri oluşturmaktadır. 1981 yılında bölgeyi sallayan deprem sonrasında birkaç motorsikletçi muhteşem akrobatik yarışmalar düzenleyerek evlerini kaybeden vatandaşlar için para toplamaya başladılar. Motorsikletle gerçek bir atlayış 2010 yılında yapılmış. Avustralya serbest stildeki Motocross şampiyonu 125 km hızla, 95 metrelik boğazı uçmuş. Scooter sürem şampiyonası Korint’te hala devam etmektedir. Boğazda kararlı birçok insanla karşılaşabilirsiniz. Cesurları aksesuar ve ayakkabılar beklemektedir. Eğer söz konusu deneyimi unutmamanızı istiyorsanız atlamayı kaydedecek ekip hazırda bekliyor. Bana sorarsanız, ben souvlaki / fotoğraf / ve suya bakma gibi faaliyetlere katılabilirim. Ancak Neron’un söylediği gibi ( ya da eski Romalıların) tatlar ve renkler tartışılmaz! Korint Kanalı ziyaret etmenizi ve tadını çıkarmanızı bekliyor!
Balkon3 WEB sitesinden alınmıştır…
HABERLER
4 gün önceHABERLER
4 gün önceKÖŞE YAZARLARI
7 gün önceKÖŞE YAZARLARI
12 gün önceKÖŞE YAZARLARI
18 gün önce