DOLAR 32,5592 0.08%
EURO 35,2431 0.3%
ALTIN 2.467,150,18
BITCOIN 1916351-3.23642%
İzmir
29°

PARÇALI BULUTLU

SABAHA KALAN SÜRE

LGS tercihinde “öğrenci-öğretmen-ebeveyn” işbirliğiyle yanlışsız maksada ulaşmak mümkün
109 okunma

LGS tercihinde “öğrenci-öğretmen-ebeveyn” işbirliğiyle yanlışsız maksada ulaşmak mümkün

ABONE OL
02/07/2024 07:40
LGS tercihinde “öğrenci-öğretmen-ebeveyn” işbirliğiyle yanlışsız maksada ulaşmak mümkün
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

İSTANBUL (AA) – Binlerce öğrencinin merakla beklediği LGS kapsamındaki merkezi imtihanın sonuçlarının açıklanmasının akabinde yaklaşık 3 hafta sürecek tercih maratonu da başladı.

Mesleki kariyer gayesinde kıymetli bir basamak olan lise eğitimi için yanlışsız okulun belirlenmesinde tercih süreci büyük değer taşıyor.

Doğru bir gaye için şuurlu tercih listesi oluşturulmasında dikkat edilmesi gereken konuları AA muhabiri, eğitim uzmanlarına sordu.

“Okulun çocuğun ilgi alanlarına ve maharetlerine uygunluğuna bakılmalı”

Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim Araştırma Merkezi (SODİMER) Lideri Prof. Dr. Levent Eraslan, LGS sonrasında öğrenciler için en değerli adımlardan birinin de tercihlerini hakikat yapmak olduğunu belirtti.

Eraslan, gerçek tercih yapmanın, öğrencinin geleceğini ve eğitim hayatını direkt etkileyebileceğinden bu sürecin değerli olduğunu vurguladı.

Tercihte puan ve yüzdelik dilimin ehemmiyetine işaret eden Eraslan, “LGS puanı, tercih yapabileceğiniz okulları belirlemede en değerli faktördür. Puanınız hangi okullara girebileceğinizi gösterir. Puanınız kadar yüzdelik diliminiz de değerlidir. Yüzdelik diliminiz, sınavdaki başka adaylara kıyasla ne kadar düzgün performans gösterdiğinizi gösterir.” bilgisini paylaştı.

Eraslan, tercih edilecek okulların sunduğu eğitim programlarının çocuğun ilgi alanları ve hünerlerine uygunluğuna, okulların akademik programlarının yanı sıra toplumsal ve kültürel faaliyet imkanlarına bakılması gerektiğini söyledi.

Okulun ulaşım ve konaklama imkanlarının ehemmiyetine de değinen Eraslan, geçmiş yıllardaki LGS yerleştirme sonuçları ve üniversiteye yerleştirme oranlarının, okulların mezunlarının akademik ve iş hayatındaki muvaffakiyetlerinin da araştırılması gerektiğini kaydetti.

“Doğru tercih ile hayallerinize ulaşabilirsiniz”

Prof. Dr. Eraslan, öğrencilere şu tekliflerde bulundu:

“Tercihlerinizi yaparken ailenizin de görüşlerini alın. Onların fikirleri ve tavsiyeleri size yardımcı olabilir. Tercihlerinizle ilgili aklınıza takılan her türlü soruyu rehber öğretmenize sorabilirsiniz. Rehber öğretmeniniz size en hakikat bilgiyi verecektir. Tercih edeceğiniz okullar hakkında ayrıntılı bilgi edinin. Okulların web sitelerini inceleyin, broşürlerini okuyun. Mümkünse okulları ziyaret edin. Tercihlerinizi yaparken kesin kararlı olun. Emin olmadığınız bir okulu tercih etmeyin. Tercih sırasını puanınıza ve yüzdelik diliminize nazaran belirleyin. En çok istediğiniz okulu en üst sıraya yazın. Tüm tercihlerinizi denetim ettikten sonra mutlaklaştırmayı unutmayın.”

Öğrencilere, LGS tercih kılavuzunu okumalarını ve Ulusal Eğitim Bakanlığının (MEB) resmi web sitesinden şimdiki bilgilere ulaşmalarını da tavsiye eden Eraslan, “LGS tercihlerinde bu konulara dikkat ederek en gerçek kararı verebilir ve geleceğiniz için en uygun liseyi seçebilirsiniz. Unutmayın, LGS bir son değil, yeni bir başlangıçtır. Hakikat tercih ile hayallerinize ulaşabilirsiniz.” tabirlerini kullandı.

“LGS, mesleksel kariyer açısından çok bağlayıcı üzere görülmese de tam aksisi durum kelam konusudur”

Üsküdar Üniversitesi Eğitim Kurumları ve Rehberlik Hizmetleri Yöneticisi Ertuğrul Tut da LGS sonuçlarının açıklanmasıyla ailelerin ve öğrencilerin tercih sürecine odaklandıklarını söyledi.

Sınav kadar sıkıntı geçecek süreci velilerin kolaylaştırmasının gerektiğini söz eden Tut, şu ikazlarda bulundu:

“Bu sürecin kolaylaşması öğrenci-rehber öğretmen-ebeveyn üçgeniyle gerçekleşecek bir durumdur. Sac ayaklarından birinin eksikliği yanlış atılım yapılma mümkünlüğünü da beraberinde getirmektedir. Mesleksel yönelimin de birinci adımı olan LGS, mesleksel kariyer açısından çok bağlayıcı üzere görülmese de tam aykırısı durum kelam bahsidir. Tercih sürecinde veliler kendi isteklerinden fazla adayı da dinlemeliler. Rehber öğretmenden de teknik dayanak alınarak süreç daha az yanılgı hissesi ile atlatılabilir.”

Bu süreçte öğrencilerin yaptıkları en değerli yanlışın yakın arkadaşlarının gitmek istedikleri okulları tıpkı yerde olmak hedefiyle kendi listelerine de dahil etmeleri olduğunu kaydeden Tut, bunun sonucunda mutsuz bir lise hayatıyla karşılaşılabileceğine işaret etti.

Tut, velilerin yaptıkları yanılgıların başında da çocuklarının ahenk sağlayıp sağlamayacağını düşünmeden ya da çocuklarını hiç dinlemeden yalnızca kulaktan dolma bilgilerle tercih listesi oluşturmak istemeleri olduğunu belirtti.

“Puandan fazla yüzdelik dilimler dikkate alınmalıdır”

Tercih sırasında dikkat edilmesi gerekenlere değinen Tut, şunları kaydetti:

“Dikkat edilmesi gereken mevzuların başında tercih listesine dahil edilecek okulların gidilip yerinde ziyaret edilmesi ve okuldaki yetkililerden ayrıntılı bilgi alınması gelir. Ek olarak öğrencilerin eğilimleri bilinmeli ve ilerisi düşünülerek alan seçimi için de en makul okullar tercih listelerine dahil edilmelidir. Her sene sorulan ve bizlerin her sene belirttiği üzere puandan fazla yüzdelik dilimler dikkate alınmalıdır. Bu sebeple teknik dayanak alınarak ilerlenmesi sürecin daha gerçek ilerletilmesini sağlayacaktır.”

Tut, öğrenciye yaklaşım konusunda baş karışıklığı yaşayan veliler için Milli Eğitim Bakanlığı Tercih Süreci Ebeveyn Kılavuzu’nun dikkatle incelenmesi teklifinde bulundu.

Sınav sonrası yapılan en temel yanlışlardan birinin kıyas olduğunun altını çizen Tut, “Her çocuğun kendine özel ve biricik olduğu, eğitimde fırsatların bitmeyeceği kanısı unutulmamalıdır. Yaşanan sürecin olumlu ve olumsuz yanları veliler tarafından uygun tahlil edilmeli, çocuğa anlayacağı bir lisan ile sürece yayarak anlatılmalıdır. Karşılıklı anlayış tüm meselelerin üstesinden gelecektir.” tabirlerini kullandı.

Muhabir: Zeynep Rakipoğlu

En az 10 karakter gerekli