AA
TBMM (AA) – Bakan Uraloğlu, TBMM Plan ve Bütçe Kurulunda, Bakanlığının 2025 yılı bütçesi üzerindeki görüşmelerde milletvekillerinin soru ve tenkitlerini yanıtladı.
İnternet suratına ait yapılan tenkitlere işaret eden Uraloğlu, fiber altyapının kimi caddelere, sokaklara ve meskenlere gidebildiğini, internet kullanıcılarının muhakkak paket suratlarında talepleri olduğunu söyledi.
Uraloğlu, bu alanda milletlerarası kriterlere nazaran istenilen yerde olunmadığına dair argümanların bulunduğunu lisana getirerek, “Burada bizim yapmamız gerekenler var ve Telekom’un imtiyaz hakkı sürecinde daha çok para yerine daha çok yatırımı kural koyarak bunları telafi edeceğiz. Lakin unutmayalım, mevcut altyapı, daha yüksek kapasitede olduğu halde gereğince talep olmadığı için tam manasıyla da kullanılamayabiliyor.” diye konuştu.
Avrupa Birliği’nin Facebook, YouTube, Twitter, TikTok ve Instagram üzere büyük toplumsal medya platformlarının kullanıcılarının güvenliği için yasa dışı içeriklerin yayılmasını önlemek manasında önemli kurallar getirdiğini anımsatan Uraloğlu, şöyle devam etti:
“Ben 58 yaşındayım. Benim 3 kızım, iki kız torunum var. Hepimizin etrafında da bir dünya insan var. Şu toplumsal medyada biz, sahiden yasakçı zihniyette değiliz. Lakin herkesin de haddini bilmesi lazım. Yani oraya koyulan her şeye biz, susacak mıyız? Seslenmeyelim mi? Bütün ulusal ve manevi kıymetlerimize hakaret edilen ve hiçbir disiplini olmayan bir mecraya, hiç müdahale etmeyelim mi? Ancak ben size şunu söyleyeyim, toplumsal medya platformları sağlayıcılarından mutlaka çok daha özgürlükçü bir yaklaşımımız var, bunu bilhassa söylemek isterim.”
Uraloğlu, Yap İşlet Devlet (YİD) ve Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) projelerine yapılan tenkitleri anımsatarak, kendisinin inşaat mühendisi olduğunu ve hesap yapmayı bildiğini söyledi.
Yatırımları üç metotla yaptıklarını belirten Uraloğlu, şunları kaydetti:
“Bir, kamu kaynağından, büsbütün ulusal bütçeden yaparız. İki, dış kredi temin ederek yaparız. Üç, Kamu Özel İşbirliği ya da Yap İşlet Devlet projeleriyle yaparız. Fakat bizim bütçemizde ne var, bakarız. Ondan sonra tekrar bizim bütçemiz, ülkemizin kredibilitesi nedir, kredi alabilme kurallarımıza ve sonrasında da bu işin Yap İşlet Devlet modeliyle yapılabilirliğine bakarız. Yap İşlet Devlet modeli tıpkı vakitte bir finansman ve imal modelidir. İkisinin birlikte olduğu modeldir. Burada bunu kaçırmamamız gerekir. Biz, burada şayet birinci, ikinci alternatiflerde imkan bulamamışsak üçüncü alternatife giderek Yap İşlet Devlet modelini yaparız. Burada imal, işletme ve bakımından farklı bir formda teslim edilmesi bu projenin, kontratın olmazsa olmazlarından bir adedidir.”
“Doğru işler yapmaya devam edeceğiz”
Uraloğlu, 22 yıllık AK Parti hükümetlerinde cari fiyatlarla 51 milyar 585 milyon dolarlık Yap İşlet Devlet projesi yapıldığını lisana getirerek 4 bölümde irili ufaklı 74 projenin hayata geçirildiğini bildirdi.
Söz konusu projelerin, bugünün kurallarında bedelinin 83 milyar 508 milyon dolar olacağını anlatan Uraloğlu, “Parayı her vakit bulabiliriz lakin her işi her vakit yapamayız. Keşke muhalefetimiz destekleseydi de bu projeleri, biz daha fazla yapabilseydik.” sözlerini kullandı.
Uraloğlu, Osmangazi Köprüsü’nde, günlük 40 bin araç geçiş garantisi verildiğini belirterek şu anda buradan geçiş sayısının 68 binlere ulaştığını kaydetti.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden çift istikametli geçiş fiyatının 3 dolar olduğunu, tek istikametli geçiş fiyatının 1,5 dolar, yeni fiyatın 2,14 dolar olduğunu kaydeden Uraloğlu, buna karşılık olması gereken fiyatın 74,98 lira, uygulanan fiyatın de 70 lira olduğunu bildirdi.
Marmaray’dan günde 300 seferle 650 bin insanın taşındığına işaret eden Uraloğlu, “Bir an gözümüzü kapatalım ve şu son yaptıklarımızın olmadığını düşünelim. İki köprüyle mi biz, İstanbul trafiğini rahatlatacaktık? Bırakın İstanbul’u, Türkiye ve Balkanlar hakikaten felç olurdu. Onun için bu manada biz, hakikat işler yaptığımızı düşünüyoruz ve bunları da inşallah yapmaya devam edeceğiz. Burada kimi tarihlerde biraz öteye geçtiğimizi, biraz geç kaldığımızı söylediniz. Doğrudur, bir kısmında bu türlü. Lakin şunu unutmamak lazım, bir salgın periyodu ve çok büyük bir zelzele yaşadık. Bunlar elbette çalışmalarımızı etkilemiştir. Etkilememesi asla mümkün değil ancak biz buna sığınmıyoruz. Bir kelam vermişsek, tahminen biraz geç kalmış olabiliriz ancak mutlaka sözümüzün ardındayız. Kelamımızı de Allah’ın müsaadesiyle tutacağız.” tabirlerini kullandı.
“Haydarpaşa ve Sirkeci’de İstanbul’a yakışacak projeler hayata geçirilecek”
Tersun Dağı Projesi ile ilgili çalışmaların tamamlandığının altını çizen Uraloğlu, imkan bulunduğunda imale başlayacaklarını söyledi.
Uraloğlu, Haydarpaşa ve Sirkeci’de İstanbul’a yakışacak projelerin hayata geçirileceğini belirterek, “Burada bir rant varsa bu ülkemizin rantı olacaktır. Kimseye peşkeş çekilmiş değildir.” dedi.
AJet ile ilgili tenkitlere de yanıt veren Uraloğlu, “Elbette haklı tenkitlerin gereğini yapmak durumundayız. Bakın, Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle kuzeyimizdeki hava koridoru kapalı. Filistin’deki zulümden ötürü güneyimizdeki hava koridorunun kıymetli bir kısmı kapalı ve rötarların olduğu temmuz ayında da Avrupa Kupası futbol turnuvası var ve buranın da şişmesinden ötürü kaynaklanan sorunlar var. Elbette yapılandırmadan kaynaklanan sorunlar de vardır ancak bunları çözdük ve şu anda şimdiki bir rötar sorunu yoktur. Önümüzdeki süreçte de olmayacak.” değerlendirmesinde bulundu.
Siber güvenlik noktasında Türkiye’nin Avrupa ve dünyada çok yeterli durumda olduğunu tabir eden Uraloğlu, “Verilerin depolanması için gereğince kapasitemiz var, bunu da en aktif bir formda kullanmaya devam edeceğiz.” dedi.
Uraloğlu, motokuryelerle ilgili bir düzenleme yapmak üzere çalışmaların sürdüğüne dikkati çekti.
İsrail ile ticaret konusundaki tezlere ait Uraloğlu, şunları kaydetti:
“Esasında Ticaret Bakanımız gerekli açıklamalarda bulundu İsrail’le ticaret noktasında lakin Filistin İktisat Bakanının bilhassa paylaştığı bilgiyi tavsiye ederim. 624 kodu İsrail’e ihracat, 625 kodu da Filistin’e ihracat. 624 kodlu hiçbir esere müsaade vermediğimizi söylemek isterim.”
“(İzmir-Ankara Süratli Tren Hattı) Afyonkarahisar’a kadar olan kısmını 2026’da, tamamını da 2027’de bitirmeyi hedefliyoruz”
5G geçişinde yerliliğin dikkate alınması gerektiği konusundaki değerlendirmelerle ilgili Uraloğlu, “Bir taraftan evet yerliliği de zorlayalım lakin bir taraftan da trendi kaçıralım istemiyoruz. Onun için onu optimize etmeye çalışma noktasındayız.” sözlerini kullandı.
Uraloğlu, Türksat uydu fiyatlarının Anadolu’da yayın yapan televizyon kanallarına değerli geldiği tenkitlerini dikkate alacaklarını ve değerlendireceklerini söyledi.
Malatya Etraf Yolu’nda 12 kilometrelik bölümü yakın vakitte açacaklarını belirten Uraloğlu, geri kalan 15 kilometrelik kısım için de çalışmalara devam edildiğini bildirdi.
Uraloğlu, İzmir-Ankara Süratli Tren Sınırı’nın bitirilme tarihiyle ilgili çelişkili açıklamalar olduğu tenkitleriyle ilgili, “Sunumumuzdaki tarih mukaveleye nazaran olandır. Biz Afyonkarahisar’a kadar olan kısmını 2026’da, tamamını da 2027’de bitirmeyi hedefliyoruz.” açıklamasını yaptı.
Samsun-Sarp Demiryolu Projesi’nde hazırlıkların sürdüğünü anlatan Uraloğlu, projeyi yatırım programına alarak çalışmalara başlayacaklarını kaydetti.
Rize Lojistik Merkezi’ni 2026’nın başında bitireceklerini lisana getiren Uraloğlu, Antalya merkezdeki kavşakların ihalesini yaptıkları bilgisini vererek, “Sözde kalmayacak. Çalışma dönemi münasebetiyle iki yılda bitireceğiz. Antalya-Alanya Otoyolu’nu mevcut etraf yoluyla irtibat yapacak formda tamamlamak kuralıyla tekrar Alanya Etraf Yolu’yla irtibat yapabilecek formda projenin uzunluğunu kısaltarak fizibil hale getirdik. Fakat temasları da bu iki etraf yoluyla yapmış olacağız.” diye konuştu.
“Antalya-Alanya yolu her türlü Sayıştay kontrolüne açık”
Ödemiş-Kiraz ve Belevi-Tire yolunu 2025’te bitireceklerini anlatan Uraloğlu, Bergama etraf yolunu da bitirdiklerini kaydetti.
Uraloğlu, Google algoritmalarının değiştirilmesiyle ilgili Google Türkiye ile mevzuyu takip ettiklerini, gerekirse Rekabet Kurumu ile bu hususun üzerine gideceklerini lisana getirdi.
Elektrikli taşıtlar için 24 bin şarj soketini Türkiye’nin her yerinde devreye aldıkları bilgisini veren Uraloğlu, otobüs kazalarının önlenmesine ait alınacak önlemlere ait bir soru üzerine şehirlerarası otobüslere kamera konulması noktasında bir düzenleme yapılacağını tabir etti.
Kahta-Siverek yolunun 10 kilometrelik varyant kısmını cumartesi günü açacaklarını tabir eden Uraloğlu, Antalya-Alanya yolunun her türlü Sayıştay kontrolüne açık olduğunu bildirdi.
Uraloğlu, metro üretimleriyle ilgili şöyle konuştu:
“Şehir içi metrolardaki bütün yetkiler büyükşehir ya da ilgili vilayet belediyesinin sorumluluğundadır. Proje onaylama yetkisi Bakanlığımızdadır, o yetkiyi kullanırız. Şayet ilgili belediye bunun Bakanlık tarafından yapılmasını isterse, Cumhurbaşkanımız uygun görürse biz bunu yaparız. Ocak 2019’da Ankara Büyükşehir Belediyesi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi bizde ve bu yönetmeliği biz o vakit çıkardık. ‘Oralar CHP’ye geçecekse biz şimdiden ön alalım’ mı dedik.”
Ankara-İzmir Süratli Treni’nde aralığın 624 kilometre olduğunu belirten Uraloğlu, mühletin 3,5 saat olacağını, bunda bir değişiklik ve kısaltma bulunmadığını söyledi.
Uraloğlu, şöyle devam etti:
“Ankara-Samsun süratli tren sınırının Çorum’a kadarki kısmının ihalesini bu yılın sonuna kadar, önümüzdeki sene de Samsun’a kadarki kısmın ihalesini yapmış olacağız. Geminbeli Tüneli 2025’te bitiyor. Çakırgöl Kayak Merkezi ile ilgili çalışmalar kapsamında Kültür ve Turizm Bakanlığımızın takibinde biz yolunu yaptık. Uşak Havaalanı, uçuşlara açıktır. Talep olması durumunda uçuşlar yapılabilecek. Balıkesir merkez havaalanında uçuşlar açık. Oradaki hava operatörleri şayet talep ederseler biz çabucak seferlerini başlatabiliriz.”
Görüşmelerin akabinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının yanı sıra Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Karayolları Genel Müdürlüğü ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün 2025 yılı bütçeleri kabul edildi.
Muhabir: Arife Yıldız Ünal, Mustafa Çalkaya, Ayşe Böcüoğlu Bodur
ARAŞTIRMA-İNCELEME
4 gün önceBALKAN YEMEKLERİ
6 gün önceBALKAN YEMEKLERİ
6 gün önceHABERLER
8 gün önceHABERLER
13 gün önceVeri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.