DOLAR 32,8477 -0.02%
EURO 35,6983 0.02%
ALTIN 2.563,610,74
BITCOIN 2183519-0.63187%
İzmir
34°

AZ BULUTLU

SABAHA KALAN SÜRE

Bella Hadid’i ayakkabı reklamından çıkaran Adidas, boykot davetleriyle karşı karşıya
107 okunma

Bella Hadid’i ayakkabı reklamından çıkaran Adidas, boykot davetleriyle karşı karşıya

ABONE OL
24/07/2024 14:20
Bella Hadid’i ayakkabı reklamından çıkaran Adidas, boykot davetleriyle karşı karşıya
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

İSTANBUL (AA) – İsrail’den gelen tenkitlerin akabinde Adidas, Filistinlilerin hakları konusunda uzun müddettir sesini yükselten Hadid’i ayakkabı reklamından çıkardı.

  • Hadid’i reklamlarından çıkaran Adidas’ın cirosunda, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’nın hissesi yüzde 39

Daily Mail’in hususla ilgili bilgi sahibi bir kaynağa dayandırdığı haberine nazaran Hadid, türel süreçler için mevzuyu avukatlarına bildirirken marka ise reklam kampanyasının “neden olduğu rastgele bir hüzün yahut sıkıntı” için özür diledi.

Şirketin kararının akabinde çok sayıda toplumsal medya kullanıcısı Hadid’i savunarak Adidas’a reaksiyon gösterdi.

Sosyal medya kullanıcısı bir kişi “Bella Hadid bir kahraman! Umarım Adidas boykottan ziyan görür.” derken öbür bir kullanıcı da “Üzgünüm çocuklar, Bella Hadid’e yaptıkları korkakça muamele yüzünden Adidas almıyorum.” sözlerini kullandı.

Adidas’a yönelik yansılar boykot davetlerine evrilirken kullanıcılar, “Bella Hadid olayından sonra güle güle Adidas diyeceğiz. Soykırım hatalılarını cesaretlendirenler, dürüstçe kazandığımız paradan hiç para almamalı. Araplar ve Filistin yanlısı boykot Starbucks ve McDonald’s’ta zelzele oluyor… Adidas, adios!” paylaşımları yaptı.

Siyasi analist, İsrail’i destekleyen markalara yönelik boykotun ehemmiyetini vurguladı

AA muhabirine konuşan siyasi analist Sami Hamdi, boykotların, Gazze Şeridi’ne yönelik ölümcül ataklarını sürdüren İsrail’i desteklediği düşünülen öteki şirketler üzerindeki tesirine dikkati çekti.

Hamdi, “McDonald’s, Starbucks, KFC ve başka markalar, Müslümanların çoğunlukta olduğu ülkelerdeki boykot hareketlerinin tesirlerini şimdiden yaşamaya başladı ve bu markaların birçoğu birçok şubesini kapatmak zorunda kaldı. Adidas’ın da birebir biçimde boykot edilmesi tarafında davetler yapılmaya başlandı bile.” dedi.

‘Tel Aviv’de büyüyen panik’

Hamdi, Tel Aviv’in, kamuoyunda kendisine yönelik gün geçtikçe artan olumsuz algı nedeniyle giderek daha fazla meşakkat yaşadığına işaret etti.

“Tel Aviv’de, İsrail’in kamuoyu söylemi üzerindeki monopolünü kaybettiğine dair artan bir panik var.” diyen Hamdi, İsrail’in müttefiklerinin giderek artan Filistin yanlısı kamuoyu baskısından rahatsızlık duymaya başladığını söyledi.

Hamdi, “Bu nedenle İsrail, kamuoyu belirlemede çok tesirli olan Filistinli sesleri boğmak için umutsuz bir uğraşla Filistin sempatisini uzaktan da olsa ima eden markalara saldırıyor. Bella Hadid’in evvel işe alınması, sonra da işten çıkarılması, Almanya ve Adidas’ın, geçmişte yaşanan bir soykırımla ilgili vicdan azabını, bugün yaşanan soykırımı kınayan ve sesi giderek daha gür çıkan bir kamuoyuyla birlikte nasıl yönetecekleri konusundaki baş karışıklığını ve meçhullüğü yansıtıyor.” değerlendirmesinde bulundu.

İstanbul Zaim Üniversitesi İslam ve Global Bağlar Merkezi (CIGA) Yöneticisi ve Filistinli aktivist Sami Al-Arian ise AA’ya yaptığı açıklamada, spor giysi markası Adidas’ın “Filistin çabasını destekleyen ünlüleri ve ünlü bireyleri amaç almaktan” hatalı olduğunu söyledi.

Al-Arian, “Bence Adidas’ın eserlerine karşı bir boykot başlatılabilir ve Adidas bu dersi sıkıntı bir formda öğrenmek zorunda kalabilir, zira karlarını prensiplerine tercih ediyorlar.” yorumunu yaptı.

Adidas ve öbür çok uluslu şirketlerin Filistin ve boykot yanlısı ünlüleri amaç alan aksiyonlarının Arap ve Müslüman dünyasında yansılara yol açtığına dikkati çeken Al-Arian, bu ünlülerin birçoğunun takındığı halin “ırkçı bir kümenin öbür bir küme üzerinde hükümran olmasını amaçlayan” ideolojisine karşı bir prensip sıkıntısı olduğunu lisana getirdi.

Al-Arian, “Bu tıp şirketlerin İsrail ve siyonist rejimi desteklemelerinin bir bedeli olmalı ve bu bedel, onlar için devasa bir pazar olan 1,8 milyardan fazla insanın yaşadığı Müslüman dünyasından elde ettikleri kara ziyan vermeli ve Adidas’a karşı boykot da bu uğraşın bir kesimi olmalıdır.” biçiminde konuştu.

“İkiyüzlülüğün zirvesi”

Filistinli aktivist Al-Arian, Hadid’in kampanyadan çıkarılmasının Filistin sıkıntısının ünlüler tarafından savunulmaması için İsrail’in baskısına boyun eğmek manasına geleceğini kaydederek “Bella Hadid’in mirası Filistinlilere aittir ve Hadid’in Filistin konusunda açık kelamlı olduğunu bilmeleri gerekirdi.” dedi.

Al-Arian Adidas’ı Filistinlilerin haklarının baltalanmasında cürüm paydaşlığı yapmakla suçlarken “Hadid’le kontrat yapıp sonra da onu bırakmaları, Filistin problemi kelam konusu olduğunda ikiyüzlülüğün doruk noktasıdır. İsrail, Filistin gayretini savunan ünlüleri ve ünlü bireyleri desteklememeleri için bu çok uluslu şirketlere baskı yapıyor.” tabirlerini kullandı.

Adidas Hadid kararından geri adım atmıyor

Tepkilerin akabinde Adidas, Hadid’in de ortalarında bulunduğu isimlerden özür dilerken “İstemeden bir yanılgı yaptık. Bella Hadid, ASAP Nast, Jules Kounde ve başka ortaklarımızdan, üzerlerindeki her türlü olumsuz tesir için özür diliyoruz ve kampanyayı gözden geçiriyoruz.” açıklamasını yapmasına rağmen markanın tavrında bir değişiklik olmamıştı.

Karlar risk altında

Adidas’ın 2023 yıllık raporu, Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’nın, 8,2 milyar avroluk satışıyla şirketin toplam satışlarının yüzde 39’unu oluşturarak en büyük hisseye sahip olduğunu gösteriyor.

Asya-Pasifik bölgesinde satışlar tıpkı yıl 2,3 milyar avro (küresel satışların yüzde 11’i) olarak gerçekleşirken dünyanın bu 4 bölgesi Adidas’ın satışlarının yüzde 50’sine denk geliyor.

Bu bölgelerdeki değerli Müslüman nüfus göz önüne alındığında, Adidas’ın duruşunun 2024 satışlarını nasıl etkileyeceği konusunda soru işaretleri ortaya çıkarken İsrail’in Gazze’ye yönelik ataklarının akabinde Starbucks ve McDonald’s üzere markaların yakın vakitte karşı karşıya kaldığı yansılar akıllara geliyor.

Şubat ayında McDonald’s, çatışmanın 2023’ün son çeyreğinde, bilhassa Orta Doğu’da ve Malezya ve Endonezya üzere Müslümanların çoğunlukta olduğu ülkelerdeki satışlarını “önemli ölçüde etkilediğini” duyurmuştu.

Starbucks ise boykotlar nedeniyle Orta Doğu’da çalışan yaklaşık 2 bin kişiyi işten çıkardığını açıklamıştı.

Muhabir: Nuri Aydın,Seda Sevencan

En az 10 karakter gerekli