DOLAR 34,1030 0.1%
EURO 37,9245 -0.45%
ALTIN 2.759,170,61
BITCOIN 20310330.67463%
İzmir
30°

AÇIK

13:10

ÖĞLEYE KALAN SÜRE

Toplumsal medyanın hisleri manipüle edebilen gücü tartışmaların odağında
64 okunma

Toplumsal medyanın hisleri manipüle edebilen gücü tartışmaların odağında

ABONE OL
29/08/2024 06:00
Toplumsal medyanın hisleri manipüle edebilen gücü tartışmaların odağında
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

İSTANBUL (AA) – İnternet çağının en büyük icatlarından biri olan toplumsal medya platformlarının kullanım oranları her geçen gün artıyor.

Online istatistik portalı Statista’da yer alan datalara nazaran, dünya nüfusu 8 milyarı aşarken 5 milyar kişi toplumsal medya kullanıyor.

Bu da dünya nüfusunun yaklaşık yüzde 62’sinin toplumsal medya kullandığı manasına geliyor. Datalara nazaran, dünyada en çok kullanılan birinci 5 toplumsal medya platformunun 4’ü ABD’li, bir tanesi ise Çinli bir şirkete ilişkin.

Sosyal medya platformlarının kullanımları ağır bir halde artarken, insanları ve toplumları dönüştürme güçleri de tartışmaların odağında yer almaya devam ediyor.

Karamsar paylaşımlara daha fazla maruz kalanların kendi paylaşımları da karamsar oldu

AA muhabirinin derlediği bilgilere nazaran, toplumsal medya platformlarının kullanıcıların hislerine olan tesirleri çeşitli deneylerle ve araştırmalarla ispatlandı.

Forbes’de 2014’te yayımlanan habere nazaran, Facebook data bilimcilerinin yaptığı bir deneyde 600 binden fazla Facebook kullanıcısının önüne düşen paylaşımlar üzerinden bir deneme yapıldı.

Buna nazaran, kimi kullanıcılara yalnızca olumlu ve hoş paylaşımlar; birtakım kullanıcılara da yalnızca karamsar paylaşımlar gösterildi.

Bir hafta süren araştırma sonuçlarına nazaran, olumlu hisler içeren paylaşımları daha çok gören kullanıcılar daha olumlu paylaşımlar yaparken, olumsuz hisler içeren gönderilere daha çok maruz kalanlar ise daha fazla karamsar paylaşım yapmaya başladı.

Araştırmayı gerçekleştiren data bilimci Adam Kramer, yaptığı açıklamada sonuçların Facebook’ta kullanıcıların duygusal manada birbirini etkilediğini gösterdiğini vurguladı.

Birleşik Krallık’a bağlı Royal Society for Public Health’in 14-24 yaş ortasındaki bireyler üzerinde yaptığı araştırmaya nazaran, toplumsal medya platformlarının kullanıcılar üzerinde hem ziyanlı hem de yararlı kimi tesirleri bulunuyor.

Araştırmaya nazaran, uygulamalar ortasında en olumlu görülen uygulama YouTube olarak öne çıkıyor. YouTube, öbür insanların sıhhat tecrübelerine ait farkındalık yaratması, emniyetli sıhhat bilgilerine erişim sağlaması ve iştirakçilerin depresyon, korku ve yalnızlık seviyelerini azaltması nedeniyle yüksek puan alıyor.

Gençler üzerinde en fazla olumsuz etkiyi Instagram yapıyor

Araştırmaya nazaran, uyku kalitesi, vücut imajı, gelişmeleri kaçırma korkusu, depresyon ve korku üzere mevzularda başta Instagram olmak üzere toplumsal medya uygulamaları makus puanlar alıyor.

Diğer insanları daima eğlenir halde görmek ve filtreler sebebiyle öbür insanların daha kusursuz vücuda sahip olduğunu zannetmek bilhassa gençlerde makus tesirler bırakıyor.

Bir öbür araştırma ise 2021’de The Wall Street Journal tarafından açığa çıkartılan Instagram’ın bâtın tuttuğu kendi araştırmasıydı. Araştırma Instagram’ın bilhassa ergenlik çağındaki bireyler üzerindeki olumsuz tesirlerini gözler önüne serdi.

Ortaya çıkan datalara nazaran, Instagram her 3 ergenlik çağındaki kızdan birinin vücut imajı algısını olumsuz tarafta etkiliyor. Ayrıyeten pek çok genç depresyon ve anksiyete sorunu için Instagram’ı suçluyor.

Muhabir: Abdulkadir Günyol

En az 10 karakter gerekli