Bosna-Hersek Türkçe Öğretmenler Kurulu yaptığı açıklama ile Bosna-Hersek devlet okullarında Türkçe’nin yer almasıyla ilgili bazı ulusal ve yerel medyalarda yer alan mesnetsiz haberleri sert bir dille cevap verirken Türkçe ve Türkiye’ye de sahip çıktı.
Bosna-Hersek’te devlet okullarında öğrenciler seçmeli yabancı dil dersi için eğitim sistemine göre öğrenecekleri dilleri tercih ederek seçiyorlar. Her dönem sonunda bir sonraki dönem için okullarda yapılan anketlerle öğrenciler öğrenecekleri seçmeli dilleri seçiyor. 2017-2018 eğitim öğretim yılı seçmeli yabancı dil ile ilgili yapılan anketler geçtiğimiz günlerde bazı ulusal ve yerel haber portallarında haber olarak yer almıştı.
Yer alan haberlere göre yapılan anket çalışmalardan bazı velilerin şikâyetçi olduğunu ve bu şikayetlerini Saraybosna Kanton Eğitim Bakanlığına ilettikleri yer alıyor.
Türkiye ve Bosna-Hersek’te Türkçe öğrenimini karşıtı yapılan haberlerle ilgili olarak Bosna-Hersek Türkçe Öğretmenler Kurulu yazılı bir açıklama gerçekleştirdi. Yaptığı yazılı açıklama aşağıda yer almaktadır.
Bosna Hersek Federasyonunda görev yapan Türkçe Öğretmenleri Kurulu olarak son günlerde seçmeli yabancı dil konusunda Türkçe ile ilgili basında yer alan haberleri yakından ve üzüntüyle takip ediyoruz. Çocuklarımızın gelişimleri için verdiğimiz emeklere karşın basında çıkan haberler karşısında üzüntü duyduğumuzu ifade etmek isteriz. İnsanların haber alma ve bilgilenme haklarının olduğuna bütün kalbimizle inanıyoruz. Ancak insanları bilgilendirirken veya bir konu hakkında haber yapılırken sadece ve sadece doğruların yazılması gerektiğine inanıyor ve insanların yanlış yönlendirilmemeleri gerektiğini savunuyoruz. Bir konuda haber yapılırken konu ile alakasız kişilerden değil doğrudan o konunun uzmanlarına ve ilgililerine danışılmasının basın etiği açısından daha doğru olacağını belirtmek isteriz.
Bosna Hersek diasporasının bulunduğu hiçbir ülkede seçmeli dil olarak yer almayan Boşnakçanın, bir dil olarak okutulduğu/öğretildiği tek ülke Türkiye’dir. Kültürleri birbirlerine çok benzeyen ve sayısız ortak kelimeleri ve değerleri bulunan Bosna Hersek ve Türkiye’de karşılıklı dil öğretim çalışmalarının var olması da çok normaldir.
Medyada yer alan haberlerde Yunus Emre Enstitüsü logolu bir anket formuna yer verilmiş ve bu form üzerinden tek yanlı dil seçimi yapıldığı iddia edilmiştir. Basında yer alan anket formu öğrencilere ve öğrenci velilerine yalnızca örnek olması bakımından, gelecek dönem hazırlığı için Türkçe öğrenmek isteyen öğrencilerin sayısının belirlenmesi için verilmektedir ve resmî nitelik taşımamaktadır. Okullardaki resmi anketler yalnızca okul müdürlükleri ve bakanlık tarafından yapılmaktadır. Yerel mevzuata uygun davranan ve her zaman hukukun üstünlüğü ilkesine saygı duyan bir kurul olarak, uygulamanın bu şekilde olmasına bizler de tam destek vermekteyiz.
Bosna Hersek Federasyonu müfredatında yer alan seçmeli yabancı dillerin tanıtımlarında herhangi bir engelleme söz konusu değildir. Veliler ve öğrencilerin seçecekleri derse daha iyi karar verebilmeleri için bütün seçmeli diller kendi çalışmalarını yapma konusunda özgürdür. Anket ve tanıtım çalışmaları yapmak isteyen diller bu faaliyetlerini bakanlıklardan izin almak koşuluyla serbest bir şekilde uygulayabilmektedirler. Türkçe öğretmenlerini kendi derslerinin tanıtımını yapıyor diye suçlu göstermek verilen emeğe saygısızlıktır. Türkçe öğretmenleri olarak diğer seçmeli dillerin de faaliyetlerini öğrenci ve velilere anlatmalarından mutluluk duyarız.
Türkiye’deki kardeş belediyeler, Bosna Hersek’te anketlerden sonra Türkçeyi seçen öğrencilere teşekkür hediyesi olarak sırt çantası ve kırtasiye malzemesi vermektedir. Buradan yola çıkarak Bosna Hersekli velilerin ve öğrencilerin hediyelerle kandırıldığını düşünmek en hafif ifadesiyle Bosna Hersek’in aziz ve latif halkına yapılmış büyük bir hakarettir. Bu konuyu farklı yorumlayanların iyi niyetli olmadıklarını düşünüyoruz. Ayrıca adından da anlaşılacağı üzere seçmeli olan dil dersinin zorla kabul ettirildiği iddiası anlamsız kalmaktadır. Biz Bosnalılar tarih boyunca hiçbir şeyi zorla kabul etmedik, etmeyeceğiz.
Türkiye bununla kalmayıp eğitim öğretimin kalitesini arttırmak için sınıfları restore etmekte, restore edilen sınıfları son teknoloji olan akıllı tahtalar, bilgisayarlar ve projeksiyon cihazları ile donatarak bütün öğrencilerimize daha iyi bir öğretim imkânı sunmaktadır. Bu sınıflar yalnızca Türkçeyi seçen öğrencilere değil, okullardaki bütün öğrencilere hizmet vermektedir.
Ayrıca İlkokul ve liselerden Türkçe öğrenerek mezun olacak öğrenciler Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin bursu olan “Türkiye Bursları” programlarında avantajlı konuma sahip olacaklardır. Öğrencilerin “Türkiye Bursları” programlarına dahil edilebilmeleri için baştan kabul etmeleri gereken ilk kural, üniversite öğrenimlerini tamamladıktan sonra ülkelerine geri dönmeleri ve ülkeleri için çalışmalarıdır. Öğrencilerimiz, Türkiye’nin kaliteli üniversitelerinde eğitim alan, alanında uzmanlaşan, öz güveni yüksek bir birey olarak ülkemizin geleceği için çalışacaktır. Bosna Hersek’in seçkin öğrencileri bir başka ülkeye değil kendi ülkelerine hizmet edeceklerdir.
Seçmeli yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi kapsamında gerçekleştirilen diğer faaliyetleri sıralayacak olursak;
• Türkçe öğretimini daha kaliteli hale getirmek amacıyla biz Türkçe öğretmenlerine yönelik Bosna Hersek’te ve Türkiye’de seminerler düzenlenmektedir.
• Öğrencilere sağlıklı yaşam ilkesi ve öğrencilerin sosyalleşmeleri adına futbol ve voleybol turnuvaları organize edilmektedir.
• Yetenekli öğrencilerin ortaya çıkarılabilmesi amacıyla şarkı, öz çekim, resim vs. yarışmaları düzenlenmektedir.
• Öğrencilerimizin motivasyonlarını artırmak ve Türkçe öğrenmenin yanında güzel anılar bırakmak amacıyla Bosna Hersek’ten prestijli sanatçıların katılımıyla Çocuk Şenlikleri düzenlenmektedir.
• Türkçe dersinde ve düzenlenen faaliyetlerde başarılı olan öğrenciler Türkiye tatilleriyle ödüllendirilmektedir.
• Ülkemizdeki ve Türkiye’deki okulların kardeş okul ilan edilmelerinin ardından okullar ve öğrenciler arasında ziyaretler gerçekleştirilmektedir. Bu sayede öğrenciler öğrendikleri dilin kültürünü yerinde görme imkanına sahip olmaktadırlar.
İşimizi, Türkçe öğrenen öğrencilerimizden ve velilerimizden aldığımız memnuniyet ve pozitif enerjiyle yapıyoruz. Diğer seçmeli dillerin de bu tür faaliyetler yapmasının ülkemiz adına fayda sağlayacağını düşünüyoruz. Öğrenilen her bir dil çocuklarımızın ve ülkemizin geleceği için yeni fırsatlar ve yeni imkanlar sağlayacaktır. Öğrencilerimizin ve öğrenci velilerimizin Türkçeyi seçmelerinin de bu yönde değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyor ve özgür seçimlerine saygı gösterilmesini talep ediyoruz.
ARAŞTIRMA-İNCELEME
1 gün önceBALKAN YEMEKLERİ
3 gün önceBALKAN YEMEKLERİ
3 gün önceHABERLER
5 gün önceHABERLER
10 gün önce