DOLAR 33,9872 0.27%

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

İSTANBUL (AA) – Bilhassa Kongo Demokratik Cumhuriyeti’nde süratle yayılması ve ölümlere yol açması nedeniyle Dünya Sıhhat Örgütü (DSÖ) tarafından milletlerarası değere sahip halk sıhhati acil durumu ilan edilen M çiçeği virüsü, Afrika kıtasında ayrıyeten Burundi, Orta Afrika Cumhuriyeti, Kongo, Kamerun, Gana, Liberya, Nijerya, Ruanda, Kenya, Fildişi Kıyısı ve Güney Afrika’da görüldü.

Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğünce, İstanbul Havalimanı’nda virüse karşı birtakım tedbirler alındı. Bilhassa hastalığın ağır görüldüğü Kongo Demokratik Cumhuriyeti ile etrafındaki 11 ülkeden gelen uçaklar ve Türkiye’ye giriş yapan yolcular yakından izleniyor.

“Şüpheli hadiseleri izole alanlarımızda bekletiyoruz”

Havalimanındaki tedbirlere ait AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü İstanbul Havalimanı Başhekimi Dr. Aykut Yener Kavak, DSÖ’nün hastalığı global acil durum ilan etmesinin akabinde uçuşları izlemeye aldıklarını söyledi.

İstanbul Havalimanı’nda 7/24 vazife yapan sıhhat grubu olduğunu ve tüm kontrollerin titizlikle yapıldığını vurgulayan Kavak, şöyle konuştu:

“Demokratik Kongo’dan gelen uçakların kapısına kadar gidip sorgulama yapıyoruz. Seyahat mühletince rastgele bir hastalığı olan, döküntülü, ateşli bir yolcunun olup olmadığını sorguluyoruz. Onun dışında etraf 11 ülkenin uçuşlarını da online takip ediyoruz. Rastgele bir kuşkulu durum olması durumunda da bu uçaklarda gerekli denetimler yapılıyor.​​​​ İstanbul Havalimanı’nda şu ana kadar rastgele bir maymun çiçeği olayına rastlamadık. Vakit zaman muhtemel olduğu düşünülen kuşkulu yolcular gündemimize geldi ve bu yolcular incelendi. Bu yolcuların hiçbirinde maymun çiçeği olduğunu düşünmediğimiz için seyahatlerine müsaade verdik.”

Teşhiste en büyük kriterin döküntü olduğunu lisana getiren Kavak, “Geçmişini sorguluyoruz. O bölgeden seyahat var mı ya da o bölgede daha evvel bulunmuş mu? Ateş bulgusu var mı, enfeksiyon var mı? Bir de lenf bezlerinde şişme bu hastalığın belirtisi. Bu tip kuşkulu hadiseleri izole alanlarımızda bekletiyoruz, daha sonra sıhhat takımlarımız muayenelerini yapıyor.” dedi.

Kavak, bu tarafta belirtileri bulunan hastaların, şüphelenilmesi halinde sıhhat gruplarınca daha evvelden belirlenmiş hastaneye sevk edileceğini bildirdi.

Sahada çalışan çalışandan de bahse ait ağır soru aldıklarını anlatan Kavak, İstanbul Havalimanı’nda tüm havacılık paydaşlarının iştirakiyle düzenlenen toplantıda hastalıkla ilgili bilgilendirme yaptıklarını söyledi.

“Solunum yoluyla bulaşmadığı için biraz daha rahatız”

Kavak, bilimsel bilgilerle değerlendirildiğinde hastalığın şu an için salgına dönüşme ihtimali bulunmadığına işaret ederek, şu tabirleri kullandı:

“Zaten Dünya Sıhhat Örgütü de bunu açıkladı. Teneffüs yoluyla da bulaşmadığı için biraz daha rahatız. Korunmanın en kıymetli yolu yakın temastan kaçınmak ve bu tıp lezyonları olan bireylere çıplak elle dokunmamak. İmmün sistemi zayıf olanların risk altında olduğu yayımlandı. Hadiseler 2 ile 4 hafta içinde tabiatıyla güzelleşiyor. Çiçek aşısının yüzde 95 gözetici olduğunu Prof. Dr. Ateş Kara hocamız toplantıda söz etti. O bölgede monkeypox aşısı da var. O bölgede aşılamanın hızlandığını da duyuyoruz.”

Havalimanı ve uçaklarda maske takma, eldiven giyme gibisi tedbir mecburiliği bulunmadığını lisana getiren Kavak, bu hususta toplumsal medyada ortaya atılan argümanların temelsiz olduğunu kaydetti.

Sadece paklık işçisinin tuvalet üzere yerlerde eldiven kullanmasını tavsiye ettiklerini belirten Kavak, “Hava yolu şirketleri çalışanının, uçağa binerken yolculara dikkat etmelerini istiyoruz. Bu türlü bir sorunu olan yolcu olması halinde lokal otoriteleri bilgilendirmelerini istiyoruz. Seyahat sırasında misal semptomları olan hasta olması halinde hava trafik denetim kulesine bilgi vermelerini talep ediyoruz. Havalimanı işçisinin lezyonu olan hastaları gördüğünde bizlere iletmelerini istiyoruz.” dedi.

Muhabir: Kenan Irtak

En az 10 karakter gerekli

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.