DOLAR 32,6526 -0.1%
EURO 35,4638 -0.09%
ALTIN 2.506,62-0,18
BITCOIN 1822225-3.97051%
İzmir
37°

AÇIK

SABAHA KALAN SÜRE

Türk gelinlikleri birçok ülkede düğünlere imzasını atıyor
100 okunma

Türk gelinlikleri birçok ülkede düğünlere imzasını atıyor

ABONE OL
05/07/2024 07:00
Türk gelinlikleri birçok ülkede düğünlere imzasını atıyor
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

ANKARA (AA) – AA muhabirinin, Türkiye İstatistik Kurumundan (TÜİK) yaptığı derlemeye nazaran, Türkiye’nin 2021 yılından bu yana gelinlik ihracatındaki artış dikkati çekiyor. Türkiye’nin bilhassa Avrupa, Asya ve Afrika kıtasındaki birçok ülkeye gelinlik ihracatı kelam konusu devirden bu yana yükseliş gösterdi.

Türkiye’den geçen yıl yapılan gelinlik ihracatı bir evvelki yıla nazaran yüzde 35,7 artarak 3 milyon 694 bin 401 dolar oldu. Adet bazında bakıldığında 2023’te 23 bin 380 gelinlik ihracat edildi. Tıpkı devirde en fazla ihracat 7 bin 836 adetle Almanya’ya yapıldı. Bunu sırasıyla 2 bin 82 adetle Suudi Arabistan, 1782 adetle Irak, 1437 adetle Avusturya, 1024 adetle İsveç izledi.

Bu yılın ocak-mayıs devrinde ise 1 milyon 468 bin 436 dolarlık ihracat gerçekleşti. Türkiye bu periyotta 11 bin 898 adet dış satım yaptı. Ocak- Mayıs 2024’te en fazla gelinlik ihracatı 2 bin 901 adetle Almanya’ya yapıldı. Bunu 1450 adetle Irak, 1365 adetle Danimarka, 1340 adetle ABD ve 942 adetle Avusturya izledi.

Türkiye’nin 2022’de gelinlik ihracatı 2 milyon 722 bin 240 dolar olarak kayıtlara geçti. Bu devirde 52 bin 850 adet dış satım gerçekleşirken, en fazla ihracat 22 bin 130 adetle Birleşik Krallık’a yapıldı. Bunu 12 bin 129 adetle Almanya, 3 bin 868 adetle Yemen, 2 bin 588 adetle Kırgızistan, 1826 adetle Irak izledi.

Türkiye, 2021’de 2 milyon 362 bin 715 dolarlık gelinlik ihracatı gerçekleştirdi. Tıpkı periyotta 43 bin 789 adet gelinlik ihraç edilirken, en çok ihracat 8 bin 635 adetle Irak’a, 7 bin 607 adetle Tunus’a, 6 bin 813 adetle Almanya’ya, 5 bin 168 adetle Polonya’ya, 2 bin 881 adetle Birleşik Krallık’a yapıldı.

“Gelinlik bölümü tasarım ve kalite açısından rekabetçi eserler sunuyor”

Moda ve Hazır Giyim Federasyonu Başkanı Hüseyin Öztürk, AA muhabirine, Türk hazır giysi endüstrisinde gelinlik kesiminin, büyük bir iç pazar ve güçlü ihracat potansiyeli ile kıymetli bir pozisyona sahip olduğunu söyledi.

Öztürk, dalın katma kıymet, moda, inovasyon ve AR-GE manasında güçlü olduğuna işaret ederek, “Türkiye’nin genel ihracat kilogram ünite fiyatının 1,57 dolar olduğu düşünüldüğünde gelinlik, yaklaşık 100 dolar ihracat kilogram fiyatıyla dikkati çekiyor. Gelinlik kesimimiz nitelikli iş gücü ve gelişmiş yan endüstrisi ile global ölçekte değerli bir aktör olmasının yanında tasarım ve kalite açısından rekabetçi eserler sunuyor. Türk gelinlik üreticileri Avrupa’dan Amerika’ya, Körfez ülkelerinden Orta Asya ülkelerine kadar geniş bir coğrafyada tasarımı ve kalitesiyle ismini duyurmuştur.” diye konuştu.

Sektörünün tasarım gücü, kalitesi ve rakiplerine nazaran fiyat avantajıyla dünya pazarlarında öne çıktığına da dikkati çeken Öztürk, Türkiye’de gerek meslek yüksekokulu gerekse lisans seviyesinde moda tasarım kısımlarının artmasıyla “eğitimli tasarımcı” sayısının yükseldiğini, bunun da dalı rekabetçilikte daha üst taşıdığını belirtti.

Öztürk, her yıl İzmir’de gerçekleştirilen IF Wedding Fashion Gelinlik, Damatlık ve Ağabeye Giysi Fuarı’nın alanında Avrupa’nın en büyük tertibi olduğunu ve bu yıl 18. sefer kapılarını açacağını lisana getirerek, fuarın dünyanın birçok ülkesinden iştirakçiyi ağırlayarak daldaki muvaffakiyete katkı sunduğunu söyledi.

“Türk dizayncılar özel sipariş gelinliklerde muvaffakiyetini artırdı”

İstanbul Gelinlik Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği Başkanı Turan Aksoy ise Türk tasarımcıların bilhassa “haute couture” ismi verilen özel sipariş gelinliklerde muvaffakiyetini artırdığına dikkati çekti.

Aksoy, kullanılan materyal ve işçiliğin üst seviye olmasının Türk gelinlik dalının memleketler arası pazarlarda tercih edilme nedeninin başında geldiğini belirtti.

Özellikle sürece ve el personelliği konusunda Türk firmalarının Avrupalı rakiplerine nazaran çok düzgün olduğunu vurgulayan Aksoy, “Öte yandan eser çeşitliliğimiz de bizi bir adım öne çıkarıyor. Her usul gelinliği Türk üreticilerden bulmaları mümkün. Katıldığımız memleketler arası fuarlarda Türk firmaları eser çeşitliliği ile dikkati çekiyor. Yabancı firmalar ve alıcılar aradığı her modeli bulabiliyor. Dünyada gelinlik dalı çok büyük bir pazar. Türkiye bu pazarın en faal oyuncularından biri.” diye konuştu.

Aksoy, İspanya’nın dünyadaki en yeterli amaç pazarlardan biri olduğunu lisana getirerek, şunları kaydetti:

“Bu sıralar ABD de çok güzel. Bu maksat doğrultusunda birçok Türk firması, Barselona’daki fuarda her yıl yerini alıyor. Periyodun trendlerinden çok, her ülkenin farklı trendi var. Örneğin ABD, Almanya, İtalya üzere ülkelerde daha sade modeller tercih edilirken, Arap coğrafyasında tam karşıtı çok kabarık, işlemeli, personelliği yüksek gelinlikler ön plana çıkıyor. Dünya genelinde şimdilerde eskiye dönüş trendi de başladı. Saten, sade gelinlikler ve bilhassa son devirde bizde ‘Fransız danteli’ diye bilinen dantelli modellere ağır ilgi kelam konusu.”

Sektörün en büyük sorununun ise işçi eksikliği olduğunun altını çizen Aksoy, en büyük beklentinin nitelikli iş gücünün yetişmesi olduğunu kelamlarına ekledi.

Muhabir: Seda Tolmaç

En az 10 karakter gerekli