BURSA (AA) – Türkiye Otomobil Sporları Federasyonunun (TOSFED)
faaliyet programında yer alan Petrol Ofisi Maxima 2024 Türkiye Ralli
Şampiyonası’nın birinci ayağı Kars Sarıkamış’ta ikinci ve üçüncü
ayakları Muğla’nın Marmaris ve Bodrum ilçelerinde yapıldı.
Şampiyonanın
dördüncü ayağı ise Atış Yapı 48. Yeşil Bursa Rallisi adıyla 17
Mayıs’taki start seremoninin ardından 18-19 Mayıs’ta gerçekleştirilecek.
Çevre
kirliliğine ve yarışta yer alacak fosil yakıtlı araçların oluşturduğu
karbon ayak izine dikkati çekmek için çalışma başlatan BOSSEK,
organizasyondaki karbon ayak izini uluslararası standartları barındıran
ISO 14064’e göre hazırlanacak rapora göre karbon yükünü tespit ederek,
Bursa Orman Bölge Müdürlüğünün göstereceği alanda hatıra ormanı
oluşturacak.
Karbon ayak izi, birim karbondioksit
cinsinden ölçülen, üretilen sera gazı miktarı bakımından insan
faaliyetlerinin çevreye verdiği zararın karşılığı olarak tanımlanıyor.
BOSSEK
Çevre Sorumlusu Burçe Tokuş Muhtar, AA muhabirine, yarış boyunca
çevreye ne kadar yük bindirildiğini hesaplamak istediklerini ve buna
ilişkin bir gelişim planıyla yıldan yıla karbon ayak izini azaltmayı
hedeflediklerini söyledi.
TOSFED’le geçen yıl
ağaçlandırma projesini hayata geçirdiklerini belirten Muhtar, yarışa
katılan pilot ve yardımcı pilotlar adına birer fidan diktiklerini dile
getirdi.
Bu sene bunu bir adım daha ileriye
götürerek BOSSEK Hatıra Ormanı için proje hazırladıklarını aktaran
Muhtar, şu bilgileri verdi:
“Bundan sonraki
süreçte BOSSEK’in yaptığı tüm organizasyonlarda ormanımıza katkı
sağlayacağız ve bu bizimle büyüyecek, gelişecek bir proje olacak. Yarış
boyunca vereceğimiz yükte, kullanılacak plastik şişelerin, elektrik
yükümüzün azaltılması, çevreye vereceğimiz zararların, atıkların
ayrıştırılması ve gerekli yerlere gönderilmesi, mavi kapakların
toplanması ve bunun derneklere iletilmesi gibi kendi içinde de bir sürü
proje barındırıyor. Bu projedeki asıl hedefimiz yarış boyunca karbon
yükümüzü hesaplayıp bunun karşılığında ormana çevirerek ağaçlandırma
yaparak bu yükümüzü en aza indirmeyi planlıyoruz.”
“Kaç adet hangi tür ağaç dikileceğini de hesap edeceğiz”
Yeşil
Bursa Rallisi Çevre Sponsor Koordinatörü Makbule Çetin de en yüksek
karbon yüküne sahip araçların fosil yakıtlılar olduğunu belirterek,
projeyle bu konudaki dönüşüme ve içten yanmalı hidrojen yakıtlı
araçların teşvik edilmesinin önemine dikkati çekmeyi amaçladıklarını
bildirdi.
Hidrojen yakıtlılar kullanılmaya
başlandığı takdirde yarışların daha düşük karbonlu
gerçekleştirilebileceğini anlatan Çetin, şöyle konuştu:
“Araç
lastiklerinin geri dönüştürülmüş ham maddeden üretilmiş olması çok
önemli çünkü bir yarış esnasında çok ciddi araç lastik değişimi söz
konusu. Çıkan atık yağların geri dönüştürülmesi, bunlara teşvik etmek,
atık yağların toplanması ve bertarafı, organizasyonda kullanılacak
tüketim, gıda, su, pet şişeler, bunların geri dönüştürülebilir şekilde
kaynağından ayrı toplanması… Bunların her biri bizim raporumuzda
emisyonu azaltacak faaliyetler olacaktır ve bu kaynakları minimalize
edecek şekilde hedefler oluşturacağız. Bu kaynaklar üzerinde daha nasıl
iyileştirmeler yapabiliriz; bunlarla ilgili değerlendirme yaparak bir
rapor sunmuş olacağız.”
Oluşturulacak
raporlamanın ISO 14064 standartlarına göre hazırlanacağını ve raporun
uluslararası geçerliliğinin olacağını ifade eden Çetin, bu standardın
içeriğindeki emisyon kaynaklarını tek tek tespit etmek, karbon ayak
izini hesaplamak için uluslararası bazı datalar kullanacaklarını
belirtti.
Organizasyon boyunca yarışta kullanılan
yakıttan lastiğe, pet şişeden atık yağlara kadar her şeyin rapora dahil
edileceği bilgisini veren Çetin, “Profesyonel olarak sunduğumuz karbon
ayak izi raporunda ne kadarını yutabilmek için kaç adet hangi tür ağaç
dikileceğini de hesap edeceğiz. Dikilen her bir ağacın ne kadar eş değer
ton karbondioksit yutacağını bilerek, organizasyonda oluşan
emisyonların tüm karbonun ne kadarını ve ne kadar sürede yutacağını da
raporlamış olacağız.” dedi.
Atış Yapı 48. Yeşil
Bursa Rallisi’nde ekipler, Osmangazi, Keles ve Orhaneli ilçelerinde iki
gün boyunca toplam uzunluğu 470 kilometre olan asfalt zeminli parkurda 8
özel etapta mücadele edecek. Yarışın startı, 18 Mayıs Cumartesi sabahı
Bursa Büyükşehir Belediye Stadyumu’ndan verilecek.
Muhabir: Saliha Nur Köksal
AA
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.