DOLAR 32,9346 0.1%
EURO 35,9207 0.08%
ALTIN 2.530,94-0,14
BITCOIN 2192957-1.79326%
İzmir
35°

AÇIK

SABAHA KALAN SÜRE

“Tatil rezervasyonlarında ödemeler kurumsal IBAN’a yapılmalı” uyarısı
92 okunma

“Tatil rezervasyonlarında ödemeler kurumsal IBAN’a yapılmalı” uyarısı

ABONE OL
23/07/2024 05:00
“Tatil rezervasyonlarında ödemeler kurumsal IBAN’a yapılmalı” uyarısı
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

İSTANBUL (AA) – AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Bağlıkaya, turizmde dolandırıcılık hadiselerinin çeşitli periyotlarda farklı alanlarda ağırlaştığını anlattı.

Bağlıkaya, salgın sürecinde ve sonrasında villa kiralamalarında dolandırıcılık hadiselerinin daha çok yaşandığını, son vakitlerde bungalov turizminde de bu tip olayların sık yaşanmaya başladığını aktardı.

2023’te dolandırıcılık hadiseleriyle ilgili 12 bin 691 ihbara ait süreç gerçekleştirdiklerinin altını çizen Bağlıkaya, “TÜRSAB olarak bu tip nitelikli dolandırıcılık olaylarının önüne geçmek için özel bir dijital kontrol takımı kurduk. Takımlarımız, ilgili kurum ve kuruluşlarla koordineli olarak ağır bir biçimde çalışmalarını sürdürüyor. Ayrıyeten, internet üzerinden oluşturduğumuz ‘TÜRSAB Dijital Doğrulama Sistemi’ ile vatandaşlarımıza tatil satın aldıkları şirketin TÜRSAB üyesi seyahat acentesi olup olmadığını denetim etme imkanı sunuyoruz.” değerlendirmesini yaptı.

Bağlıkaya, internet üzerinden tatil satın alan vatandaşların sayısının son yıllarda giderek arttığını belirterek, “Buna paralel olarak geçersiz web siteleri ve toplumsal medya hesapları üzerinden yapılan dolandırıcılıklarda artış gözleniyor.” dedi.

Kullanıcıların internet üzerinden tatil paketi alırken, satın alımın yapıldığı web sitesinin TÜRSAB üyesi acente olup olmadığını denetim etmesinin çok değerli olduğunu vurgulayan Bağlıkaya, bunun, özel geliştirdikleri Dijital Doğrulama Sistemi üzerinden denetim edilebildiğini ve seyahat acentelerinin sayfalarında bu sistemin logosunun bulunduğunu lisana getirdi.

“Ekiplerimiz 2024 Haziran sonu itibariyle toplam 16 bin 705 süreç gerçekleştirdi”

Acente kimliğini kullanarak yapılan dolandırıcılık faaliyetlerine karşı aldıkları tedbirlere değinen Bağlıkaya, şunları kaydetti:

“Birlik olarak gerek TÜRSAB Doğrulama Sistemi’miz gerek dijital kontrollerimiz gerekse de fiziki denetimlerimizle her tıp sahtecilik ve dolandırıcılığa karşı büyük bir çaba ve özveriyle çalışıyoruz. Bilhassa toplumsal medya mecralarındaki düzmece hesaplar üzerinden verilen ilanlarla vatandaşlar mağdur edilebildiğini dikkate alarak bu tip istenmeyen olayların önüne geçmek için kontrol çalışmalarımızı sürat kesmeden sürdürüyoruz. Dijital kontrol takımlarımız 2024 Haziran sonu itibariyle toplam 16 bin 705 süreç gerçekleştirdi. Takımımız hem gelen ihbarlarla hem de internet üzerinden gerçekleştirdikleri ağır taramalarla buldukları dolandırıcılık maksatlı sayfaları, haklarında süreç yapılması için yetkili kurumlarla paylaşıyor. Bu kapsamda Emniyet Genel Müdürlüğü Siber Kabahatlerle Gayret Daire Başkanlığı’nı ziyaret ederek kesimimiz ismine bilgi paylaşımında bulunduk. Siber Cürümlerle Gayret Daire Başkanlığı vasıtasıyla Cumhuriyet Başsavcılığına 581 evrak sunduk. Mağdur olan vatandaşlarımızı da bu evraka yönlendirdik.”

Firuz Bağlıkaya, ayrıyeten Google ve META şirketleriyle de yakın temas içerisinde olduklarını aktararak, nitelikli dolandırıcılık maksadıyla hareket eden web sitelerini Google ile paylaştıklarını, arama motoru üzerinde bilhassa üst sıralarda listelenmesinin önüne geçtiklerini bildirdi.

“META ile gerçekleştirdiğimiz görüşmelerde de değerli bir ara aldık”

Gerçek seyahat acentelerinin web sayfalarını taklit eden sitelere erişimin engellenmesi için aksiyon alınmasını sağladıklarını belirten Bağlıkaya, “META ile gerçekleştirdiğimiz görüşmelerde de kıymetli bir uzaklık aldık. Dolandırıcılık hedefli toplumsal medya hesaplarının askıya alınması konusundaki temaslarımız ve bölümümüz ismine bilgilendirmelerimiz devam ediyor.” dedi.

Bağlıkaya, TÜRSAB olarak bu tıp dolandırıcılıklara maruz kalan mağdur vatandaşlara ve şirket unvanları dolandırıcılık olaylarında kullanılan seyahat acentelerine gerekli tüzel adımları atabilmeleri noktasında da dayanak vermeye çalıştıklarını söyledi.

Mağdurları, şikayet dilekçe örnekleri ve müracaat biçimleri mevzularında bilgilendirerek savcılıklara yönlendirdiklerini belirten Bağlıkaya, “Ayrıca, bu cins dolandırıcılık olaylarında unvanları kullanılmış acentelerimizin toplumsal medya hesaplarında bu hususu lisana getiren notlar düşmeleri gerektiğine yönelik tekliflerde bulunuyoruz. META ya da Google gibisi internet yahut toplumsal medya mecralarında hizmet sağlayıcı firmalara şikayetlerin iletilmesi de farklı bir değer arz ediyor. İlgili departmanlarımız bu bahiste da mağdurları bilgilendirip yönlendiriyorlar.” sözlerini kullandı.

Bağlıkaya, tatil satın alınan web sayfasının adres çubuğundaki isminin dikkatlice denetim edilmesi gerektiğinin altını çizerek, “Zira dolandırıcılar rastgele bir tıp şirketinin sayfasını kopyalayıp adres çubuğundaki kısımda küçük bir harf değişikliği yapmak suretiyle benzeri bir domain ismi ve sayfa dizaynıyla düzmece bir site oluşturabiliyor.” dedi.

Ayrıca dolandırıcıların, izlerinin sürülmesini kolaylaştırması nedeniyle çoğunlukla sabit telefon numarası kullanmadığı bilgisini veren Bağlıkaya, kelamlarını şöyle tamamladı:

“Görüşme ve yazışmalarını genelde WhatsApp çizgileri üzerinden gerçekleştirerek düzmece rezervasyon süreci sürecini tamamlamaktalar. Bu noktanın tüketiciler tarafından göz önünde bulundurulması değer taşıyor. Rezervasyon yapıldığında ödeme, seyahat acentelerinin kurumsal IBAN’ına yapılır. Lakin seyahat acentesi olmayan şahıslar ödemeleri şahsi IBAN’larına almak suretiyle mağduriyete yol açmaktadır. Toplumsal medya hesaplarında kullanıcı isimlerinin sıklıkla değişmiş olması, mümkün dolandırıcılığa işaret eden bir öteki nokta. Vatandaşlarımızın bu konuya dikkat etmesini bilhassa tavsiye ediyoruz. Eserin fiyatının piyasa pahasının çok altında olması hali de kuşku sebebi olup vatandaşlarımızın bu konuya da dikkat etmesini bilhassa öneriyoruz.”

Muhabir: Mehmet Selçuk Güçlü

En az 10 karakter gerekli