DOLAR 32,9357 -0.33%
EURO 35,8687 -0.21%
ALTIN 2.535,67-0,58
BITCOIN 22124310.23043%
İzmir
33°

AÇIK

SABAHA KALAN SÜRE

Piyasalarda “lüks” düşüş
155 okunma

Piyasalarda “lüks” düşüş

ABONE OL
20/07/2024 10:40
Piyasalarda “lüks” düşüş
0

BEĞENDİM

ABONE OL

AA

LONDRA (AA) – Yılın birinci çeyreği ve yarısına ait finansal sonuçlarını açıklayan birçok şirketin satışlarında gerileme görülürken, piyasadaki olumsuz tesir şimdi finansal sonuçlarını açıklamayan şirketlerin paylarına de yansıyor.

Dünyanın en ünlü lüks markalarından İngiliz Burberry’nin payları, bu haftaya keskin düşüşle başladı. Burberry, 15 Temmuz’da yaptığı açıklamada, perakende gelirinin 29 Haziran 2024 ile biten son 13 haftada yüzde 22 gerilediğini bildirdi, ayrıyeten temettü iptali duyurdu. Şirketin üst yöneticisindeki değişikliğin de tesiriyle Burberry payları haftanın birinci gününde yüzde 15 düştü ve hafta boyunca kayıplarını sürdürdü.

Almanya merkezli lüks moda markası Hugo Boss, makroekonomik ve jeopolitik zorlukların tüketici talebini baskılamasına bağlı olarak yılın ikinci çeyreğinde küme satışlarının yüzde 1 azaldığını açıkladı. Bilhassa İngiltere ve Çin üzere ana pazarlarda güçlü şartlar olduğunu belirten şirket, ekonomik belirsizliklerin yıl boyunca satışları etkileyebileceği niyetiyle 2024’ün tamamı için satış öngörüsünü aşağı çekti.

Bu haftaya düşüşle başlayan Hugo Boss payları, finansal sonuçlarını açıkladığı 16 Temmuz’da yüzde 13,5 bedel kaybına uğradı ve Nisan 2021’den sonraki en düşük düzeyini gördü.

İsviçre merkezli saat markası Swatch, hafta başında Çin’deki zayıf talebin tesiriyle yılın birinci yarısında karının yüzde 70 gerilediğini bildirdi.

Tissot, Longines ve Omega üzere lüks saat markalarını da bünyesinde bulunduran Swatch’ın satışları bu devirde yüzde 14,3 düşüşle 3,85 milyar dolara geriledi.

Şirketin payları haftanın birinci gününe yüzde 11,5 düşüşle başlarken, son 4 yıldaki en makûs gününü geçirdi. Hafta içinde hafif toparlanma gösteren Swatch payları, geçen haftaki kapanış bedelinin altında seyrediyor.

Piyasadaki olumsuz hava öbür moda şirketlerinin paylarını de etkiledi

Fransız lüks tasarım markası Hermes’in payları de piyasada bu hafta besbelli hale gelen olumsuz havadan etkilendi. Hermes’in paylarındaki paha kaybı yüzde 5’i aştı. Şirket, yılın birinci yarısına ait finansal sonuçlarını 25 Temmuz’da açıklayacak.

Fransız lüks tüketim kümesi Louis Vuitton Moet Hennessy’nin payları haftaya yüzde 2,5 düşüşle başladı ve hafta içinde de kayıplarını sürdürdü.

İtalyan lüks moda markası Christian Dior’un paylarında de haftanın birinci günündeki yüzde 2,3’lük düşüş devam eden satışlarla yüzde 5’e kadar çıktı.

İtalyan moda markası Prada’nın payları, piyasadaki olumsuz havanın tesiriyle yüzde 5’i, ABD’li Ralph Lauren ise yüzde 7’yi bulan bedel kayıpları yaşadı.

İsviçre merkezli mücevher, aksesuar ve giysi firması Richemont’un pay kayıpları da yüzde 3,5’i aştı.

Yılın birinci çeyreğine ait finansal sonuçlarını haziranda açıklayan lüks moda firması Calvin Clein’ın paylarında hafta boyunca yüzde 7’yi bulan kayıp gerçekleşti. Calvin Clein, yılın birinci çeyreğinde gelirinin yüzde 10 azaldığını ve yılın geri kalanında da düşüşün sürmesini beklediğini açıklamıştı.

Daha geniş bir tüketici tabanında temkinli yaklaşım kelam konusu

Küresel danışmanlık şirketi Bain & Company Kıdemli Ortağı ve Avrupa, Orta Doğu ve Afrika (EMEA) Moda ve Lüks Lideri Federica Levato, ekonomik belirsizliklerin lüks tüketim eserleri pazarına tesirine ait AA muhabirinin sorularını yanıtladı.

Lüks tüketim eserleri pazarının 2 yıl üst üste rekor kırmasının akabinde bir olağanlaşma süreciyle karşı karşıya olduğunu belirten Levato, “Ancak bundaki en kıymetli faktörlerden biri, lüks markalar için kritik ehemmiyet taşıyan Çin ve ABD üzere kilit pazarlardaki büyümenin yavaşlaması. Üst seviye eserlere harcama yapan ultra varlıklı tüketiciler hala güçlü bir taban oluşturmaya devam etse de ekonomik belirsizlikler daha geniş bir tüketici tabanında temkinli yaklaşıma yol açıyor. Yatırımcılar ve şirketler, harcamalardaki düşüşün gelirler ve karlar üzerindeki tesirini öngörülerinde hesaba kattıklarından, bu tereddüt birçok lüks markanın pay performansına da yansıyor.” diye konuştu.

Lüks tüketim eserleri dalının operasyonel maliyetler ve tedarik zinciri zorlukları nedeniyle de kimi külfetler yaşadığını lisana getiren Levato, “Lüks eserler pazarı yılın geri kalanında da global ekonomik belirsizliğin tesirlerini yaşamaya devam edecek. Yılın devamında daha düşük tek haneli bir büyüme öngörüyoruz.” dedi.

Levato, tüketicilerin temkinli harcamaları ve değişen ekonomik ortam nedeniyle büyümeyi sürdürmek isteyen markaların üzerinde müşteri tabanlarını yenileme ve çeşitlendirme konusundaki baskının artacağını da kelamlarına ekledi.

Bu ortada, Bain&Company’nin öngörüsüne nazaran lüks eserlerin piyasa kıymeti 2030 prestijiyle 580 milyar avroya kadar yükselebilir. Bu da pazarın 2019’daki bedelinin iki katına çıkacağı manasına geliyor. Çin’in ABD ve Avrupa’yı geride bırakarak yüzde 26’yı bulan hisseyle en büyük lüks eser pazarı haline gelmesi bekleniyor.

Muhabir: Nuran Erkul Kaya,Ata Ufuk Şeker

En az 10 karakter gerekli