Yerel siyasetin demokratik gelişimi 9

14 Ağustos 2022 - 09:21

Yerel siyasetin demokratik gelişimi 9

Yerel siyasetin demokratik gelişimi 9
Son Güncelleme :

18 Şubat 2010 - 22:00

Yerel Gündem 21 faaliyetlerinin toplumsal kazanımları; katılımcı mekanizmaların yasal olarak oluşturulması, toplanma ve müzakere kültürünün oluşması, toplumsal farkındalıklar ve bütünleşik yönetim mekanizmalarının geliştirilmesi, iletişim ağlarının oluşturulması ile duyarlılıkların artırılması, genç, çocuk,  engelli ve kıdemli hemşehri(yaşlı) kavramları ve bu grupların beklentileriyle toplumun tanıştırılması, kadının toplumsal yaşama iadesi gibi sosyo-kültürel konulara ilişkin eylem planlarının oluşturulması şeklinde listelenebilir. 2008 yılı sonu itibariyle sayıları 70’leri aşan özellikle il merkezi belediyelerde Yerel Gündem 21 faaliyetlerinin gösterdiği başarıya bağlı olarak, katılımcılığın örgütsel modellerinin ulusal ölçeğe kurumsal olarak taşındığı rahatlıkla söylenebilir. Belirtilen bütün bu hedeflerin temelinde toplumsal işbirliğinin yaygınlaştırılması, birbirinden habersiz ve kopuk uygulamaların birleştirilmesi, emek, zaman ve para israfını engelleme isteği öne çıkmaktadır. Toplumsal pratiklerin, yerel halkının gücüne dayalı ve ilgi gruplarının katkı ve beklentilerine bu “eşit ortaklıkta” cevap verecek şekilde bütünleşik geliştirilmesi giderek önem kazınmaktadır. Toplumsal ortaklıkta, “ulusal ve uluslar arası sivil–toplumsal dayanışmaönem taşımaktadır. Yeri gelmişken, katılımı güçleştiren diğer unsurlar; katılımcıların kararları etkilemekte güçsüz kalması, zaman yetersizliği ve farklı görüşlere tahammülsüzlük olarak özetlenebilir. Sonuç olarak, katılımcı programlar ile halkın gündem oluşturabilme kabiliyetinin ortaya çıkması, “yönetimi etkileyememe korkusunu” 2000’li yıllardan önce çokça söylenen “güçlü” bir faktör olmaktan kısmen çıkarmıştır. Ancak seçimle gelmeyenlerce oluşturulmuş meclislerde “toplumsal müzakere ile oluşmuş görüşler”  belediye meclis gündemine alınsa bile seçilmişlerin oluşturduğu meclisten, beklenti doğrultusunda “karar vermeme kararı” çıkması olasıdır. Kuşkusuz bu sonucun objektifliği sorgulanabilmelidir.

Seçilerek gelenler yeni rol ve sorumluluklarını ne kadar bilmektedir. Bu nedenle, yasal düzenlemede yer alan normların uygulanması için, meclis üyeleri ve belediye başkanlarına rutin eğitim programlarının uygulanmasına İçişleri Bakanlığı’nın özen göstermesi gerektiği kanaatini taşımaktayım. Bu şekilde yönetişim, zaman zaman bir paradigma olmaktan kurtulabilecek ve somut bir yönetişim modeli gerçekleşebilecektir.

İZMİR’İN DEMOKRATİK YAŞANTISINA YEREL GÜNDEM 21 ETKİSİ

İzmir, Türkiye’nin batısında 3. büyük metropol yerleşimdir. 2000 Yılı Genel Nüfus Sayımı sonuçlarında 3 milyon 370 bin 866 olarak tespit edilen İzmir ili nüfus sayısı, 2008 Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, 3 milyon 795 bin 978’e ulaşmıştır. Türkiye’nin nüfusu 71 milyon 517 bin 100 olup, Türkiye nüfusunun yüzde 5.3’ü İzmir’de yaşamaktadır. Yıllık nüfus artış hızı yüzde 1.50 dir. İzmir’de yerleşik yabancı sayısının resmi kayıtlara göre, 2007 yılı Ekim ayı itibariyle 6 bini  geçtiği anlaşılmaktadır. DPT tarafından 2003 yılında yapılan “İller İtibariyle Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması” na göre, İzmir ili 81 il içerisinde 3. sırada yer almaktadır. Uluslar arası Rekabet Araştırmaları Kurumu(URAK)tarafından, oluşturulan illerin gelişmişliği göstergelerine göre, İzmir’in toplam gelişmişlik endeksteki sırası 3 ve toplam Endeks Değeri 43.20’dir. İzmir’in Beşeri Sermaye ve Yaşam Kalitesi ise 44.34 olup, Türkiye sıralamasında 4. sıradadır. İzmir Yerel Gündem 21 Kent Konseyi çalışmalarında, İzmir Valiliği’nin desteğinde, İzmir için nasıl bir Bütünleşik Kent Yönetimi modeli olması gerektiği 2007 yılında tartışılmıştır. Bu toplantıda, sunulan model aşağıda yer almaktadır. Bu model Yerel Gündem 21’in çalışma felsefesinin Kalkınma Ajansı’yla birlikte düşünülerek genişletilmesine dayandırılmıştır. Günün getirdiği koşullarda değerlendirmeye açıktır.  Bu modelde, Kent Konseyi ve Kalkınma Ajansı gibi bütünleşik toplumsal diyalogların oluşması için biçimlendirilmiş kamu, özel ve sivil ortakların yer aldığı mekanizmalarda,  seçilmiş organların yer aldığı meclislerden ve kamu yönetimi hiyerarşik yapısından gelen aktörler bir araya gelmektedir. Bu şekilde kente ait konuların tartışıldığı ortamlar oluşturulmaktadır. Bu çalışmalar, “yönetişim pratiğidir”.  İzmir Yerel Gündem 21’in 1996 yılından bu güne, yılda ortama “10 kent konseyi toplantısı” olarak başarıyla sürdürdüğü, çalışma grupları toplantılarıyla da desteklenen, kentsel müzakere deneyimi şu şekilde gelişmiştir. Her ayın üçüncü çarşambası saat 15.00 de, Büyükkent Meclis Salonunda genel çağrıyla toplanan kentteki kamu, özel ve sivil aktörler, bir yıl önceden belirlenen konuların tartışılması için toplanmaktadır. Öncelikle katılımcılara üniversitelerden ve uzmanlardan gelen görüşlerle farkındalık yaratılmakta ve bilgi paylaşılmakta, yargıya intikal etmiş konularda müzakerelerde bulunulmamakta, yerel halkın /ilgi gruplarının tartışmalara bütünleşik katılabildiği bir ortam yaratılmaktadır.

 

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.